آجیل

معرفی بهترین مغزیجات برای بدنسازی + جدول ارزش غذایی

بهترین مغزیجات برای بدنسازی ؟

بهترین مغزیجات برای بدنسازی در دسته‌ بندی ‌های متفاوتی قرار می‌ گیرند. هر یک از افرادی که در رشته بدنسازی فعالیت می ‌کنند باید از انواع مغزیجات و خرید بادام هندی، بادام درختی، گردو، پسته و … استفاده نمایند. مغزیجات انرژی ورزشکاران را برای ورزش کردن چندین برابر می‌ کنند.

آجیل های پروتئین دار کدامند ؟

بسیاری از افراد نمی‌ دانند که آجیل های پروتئین دار کدامند. اگر انواع آجیل‌ های دارای پروتئین را بشناسید می ‌توانید هر یک از آنها را که بدنتان نیاز دارد بخرید. یکی از مهم ‌ترین و بهترین مغزیجات برای بدنسازی زیادی است بادام زمینی می‌ باشد. علاوه بر مزه بی‌ نظیری که بادام زمینی دارد خرید این آجیل مقرون به صرفه ‌تر از انواع دیگر آجیل ‌ها است. بسیاری از افرادی که می ‌خواهند بین انواع آجیل یکی از ارزان‌ ترین مدل ‌ها را بخرند، بادام زمینی را انتخاب می‌ کنند. فندق، بادام درختی، گردو و بادام هندی به عنوان دیگر آجیل‌ هایی شناخته می‌ شوند که دارای پروتئین زیادی هستند.

آجیل های پروتئین دار
آجیل های پروتئین دار

مقدار مصرف مجاز مغزیجات در بدنسازی

مقدار مصرف مجاز بهترین مغزیجات برای بدنسازی بر اساس فعالیت ورزشکار تعیین می ‌شود. ورزشکارانی که انرژی زیادی را برای بدن سازی خرج می‌ کنند باید مقدار بیشتری پروتئین استفاده نمایند. انواع آجیل ‌هایی که برای بدنسازی مناسب هستند در دسته ‌بندی‌ های متفاوت قرار می ‌گیرند. پسته، فندق، بادام درختی و … مهم‌ ترین مغزیجاتی می‌ باشند که در بدن سازی مزیت بی ‌نظیری دارند. باید حجم مشخص شده ‌ای از انواع آجیل‌ ها در بدنسازی استفاده شود تا ورزشکار خواص آنها را دریافت کند.

مغزیجات پروتئین دار مخصوص بدنسازی و عضله سازی

دانه های خشک شده ای که دارای پوسته های سخت و غیرقابل خوردن هستند را آجیل می‌ گویند. آنها حاوی پروتئین، فیبر، چربی (بیشتر اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع)، ویتامین E، منیزیم و سایر ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

آجیل یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین است که پشت دانه ها و حبوبات قرار دارد؛ بنابراین به طور کلی، دریافت مقداری پروتئین از آجیل منطقی است، اما اگر سعی کنید بیشترین پروتئین خود را از آجیل دریافت کنید، احتمالاً کالری زیادی دریافت خواهید کرد. به منظور قرار دادن مقدار پروتئین موجود در آجیل، باید هدفی از پروتئین داشته باشید تا آن را امتحان کنید.

آجیل چقدر پروتئین تامین می کند؟ بسته به نوع آجیل، حدود ۲ تا ۷ گرم پروتئین در هر ۳۰ گرم،( تقریباً یک مشت کوچک ) دریافت خواهید کرد. با این حال، درصد پروتئین تمام مغزها کم است. این بدان معنی است که آنها پروتئین زیادی در هر کالری ارائه نمی‌کنند. اکثر مردم مقدار پروتئین مورد نیاز خود را بیش از حد تخمین می زنند.

برای مثال:

افراد کم تحرک حداقل به ۱٫۲ گرم ، پروتئین نیاز دارند.

وزنه برداران باتجربه به حدود ۱٫۸ گرم بر کیلوگرم نیاز دارند.

برای افرادی که ۶۰ کیلوگرم وزن دارند، فقط به ۷۲ تا ۱۱۰ گرم پروتئین در روز نیاز دارند که واقعاً زیاد نیست. ما در این مقاله ۸ مورد از بهترین مغزیجات برای بدنسازی هستند و مقدار پروتئین در هر کدام را برای شما بیان کرده ایم؛ بنابراین با هم مروری کنیم به انواع مختلف آجیل های پر پروتئین که برای شما مفید هستند و با گنجاندن آنها در رژیم غذایی به حفظ سلامت خود کمک خواهید کرد.

دانه آجیلمقدار پروتئین در ۱۰۰ گرم
بادام درختی۲۰ گرم
پسته۲۰ گرم
گردو۱۵/۲۳ گرم
هسته کاج۱۴ گرم
بادام هندی۱۸ گرم
بادام زمینی۲۵
فندق۱۴/۹۵
آجیل برزیلی۱۴ گرم
مقدار پروتئین مغزیجات مخلف در صد گرم

۱- بادام برای بدنسازی

بادام برای بدنسازی مزایای بی ‌نظیری دارد. بسیاری از ورزشکاران که می‌ خواهند به ساخت عضلات بدن کمک کنند از خرید بادام درختی و قرار دادن آن در برنامه غذایی استفاده می ‌نمایند. بادام درختی سرشار از منیزیم، کلسیم و روی می ‌باشد. بر همین اساس ورزشکاران برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن می ‌توانند حجم مشخص شده‌ ای از بادام را استفاده نمایند.

بادام درختی عمدتاً دانه است. با این حال، چندین دهه است که مردم آنها را آجیل می دانند. یک چهارم فنجان بادام، ۷ گرم پروتئین به بدن میدهد. علاوه بر این، بادام سرشار از آنتی اکسیدان است. این ترکیبات گیاهی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکالهای آزاد که می تواند منجر به پیری، بیماری قلبی و برخی سرطان ها شود، محافظت می‌کند.

پسته برای بدنسازی
پسته برای بدنسازی

۲- پسته برای بدنسازی

بین انواع آجیل های پروتئین دار، پسته برای بدنسازی مزیت ‌های زیادی دارد. پسته از جمله خوراکی‌ هایی محبوب به شمار می‌ رود که اعصاب را آرام می‌ کند. مصرف پسته به وسیله بدنسازان موجب انرژی چندین برابر آنها خواهد شد. به طور کلی باید بدانید که چربی‌ های سالم زیادی در پسته وجود دارند که هر یک از آنها برای سوخت و ساز بدنسازان ضروری هستند. هر یک از ورزشکاران زمان تمرینات ورزشی باید از بهترین آجیل‌ ها استفاده کنند تا انرژی خود را تامین نمایند.

یک وعده پسته به اندازه یک تخم مرغ پروتئین دارد. در هر پیمانه (۳۰ گرم ) پسته، ۶ گرم پروتئین وجود دارد. آنها در مقایسه با اکثر آجیل های دیگر دارای مقدار بیشتری از اسیدهای آمینه ضروری هستند. آمینو اسیدهای ضروری یک نیاز مهم برای بدن هستند و باید از طریق رژیم غذایی تامین شوند. آنها به بدن کمک می کنند تا پروتئین هایی بسازد که برای عملکردهای مهم ضروری هستند. همچنین هموگلوبین را افزایش داده و سیستم عصبی را تقویت می‌کند.

۳- گردو برای عضله سازی

از نظر تغذیه ای، ۱/۴ فنجان گردوی خرد شده ۴٫۵ گرم پروتئین دارد. گردو همچنین منبع خوبی از چربی های سالم بوده که برای بدن مفید است. آنها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، به شکل آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، نسبت به سایر مغزها هستند. مصرف ALA برای یک دوره معین می تواند به حفظ بدن شما از چندین بیماری قلبی کمک کند و عملکرد مغز را بهینه و به تغذیه‌ی دوران بارداری کمک می‌کند. 

مغز های پروتئین دار
مغز های پروتئین دار

۴- هسته کاج یا چلغوز برای بدنسازی

پروتئین : ۴٫۵ گرم در ۱/۴ فنجان (۳۴ گرم) هسته کاج.

دانه کاج برشته شده، یک راه خوشمزه برای افزودن مقداری پروتئین اضافی به سالاد، جوانه یا سبزیجات است. آنها به دلیل طعم ملایم، شیرین و بافت کره ای که از محتوای چربی بالای آنها ناشی می شود، ارزشمند هستند. همچنین، چربی موجود در آجیل کاج بیشتر از چربی های غیراشباع حاصل می شود که ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند. دانه کاج همچنین حاوی عناصر التهابی بالایی است که از گسترش سرطان در سراسر بدن جلوگیری می کند.

۵- بادام هندی برای بدنسازی

بین انواع آجیل های پروتئین دار، بادام هندی را به عنوان یکی از بهترین آجیل‌ ها می‌ شناسند. بادام هندی برای بدنسازی مزایای بی ‌نظیری دارد. این بادام کم کالری است و غنی از ویتامین می ‌باشد. کالری که از بادام هندی دریافت می‌ گردد نسبت به دیگر آجیل ‌ها کمتر می ‌باشد. بر همین اساس بسیاری از ورزشکاران حجم زیادی از بادام هندی را در برنامه غذایی خود قرار می ‌دهند.

بادام هندی نه تنها پروتئین بالایی دارد (۵ گرم در ۱/۴ فنجان) بلکه حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم مانند مس است. مصرف کم مس، خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد، وضعیتی که با استخوان های ضعیف و شکننده مشخص می شود. بنابراین داشتن مس بیشتر در رژیم غذایی با خوردن بادام هندی ممکن است و یکی از راه های محافظت در برابر این شرایط است. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که به سلامت استخوان‌ها و دندان، تسکین اعصاب و گوارش کمک می‌کند

۶- بادام زمینی بهترین مغز پروتئین دار

پروتئین : ۹٫۵ گرم در ۱/۴ فنجان (۳۷ گرم)

بادام زمینی از نظر دسته بندی حبوبات است، اما اغلب آنها را با آجیل های درختی دسته بندی می کنند؛ زیرا دارای پروفایل های تغذیه ای، بافت و طعم مشابهی هستند. بادام زمینی دارای بالاترین میزان پروتئین در بین تمام آجیل های معمولی است. همچنین یکی از بهترین منابع غذایی بیوتین است، ویتامینی که به تبدیل غذا به انرژی قابل استفاده در بدن، کمک می کند. برای رشد مو مفید بوده و بدن شما را در برابر چندین بیماری محافظت می کند. ماهیچه های شما را قوی تر کرده و داروی فوق‌العاده‌ای برای پوست است و نقش مهمی در تعادل مواد معدنی الکترولیت ایفا می‌کند.

۷- فندق برای بدنسازی

فندق برای بدنسازی مزیت ‌های بی ‌نظیری دارد. بسیاری از ورزشکاران جهت عضله سازی از فندق استفاده می ‌کنند. بین بهترین مغزیجات برای بدنسازی ، شما می ‌توانید فندق را در رژیم غذایی ورزشی خود قرار دهید. ورزشکارانی که از فندق برای عضله‌ سازی استفاده می ‌کنند باید حجم مشخص شده‌ ای از فندق را میل نمایند. مصرف زیاد فندق توسط ورزشکاران موجب اضافه وزن خواهد شد. بر همین اساس ورزشکاران باید مقدار مناسبی از فندق را برای تامین انرژی استفاده نمایند.

فندق حاوی ۵ گرم پروتئین در هر وعده ۱/۴ فنجان (۳۴ گرم) است. علاوه بر افزایش مصرف پروتئین، مصرف بیشتر فندق ممکن است به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر بیماری قلبی، کنترل دیابت و خون سازی کمک می کند. آنها همچنین به بدن شما کمک می کنند تا LDL (کلسترول بد) را کاهش دهد و تولید HDL (کلسترول خوب) را افزایش دهد؛ زیرا هیچ کلسترولی ندارد حتی با اینکه اکثر کالری آن از چربی‌ها تولید می‌شود.

آجیل برای بدنسازی
آجیل برای بدنسازی

۸- آجیل برزیلی

در ۱ اونس (۲۸ گرم) ۴/۱ گرم، پروتئین وجود دارد.

یکی از بزرگترین آجیل های غنی از پروتئینی که می توانید پیدا کنید، آجیل برزیلی است که حاوی ۴٫۷۵ گرم پروتئین در هر وعده است. آنها همچنین سرشار از سلنیوم هستند. سلنیوم یک ماده مغذی است که به بدن در مبارزه با عفونت کمک کرده و همچنین تیروئید سالم را حفظ می کند. یک وعده آجیل برزیلی حاوی بیش از مقدار توصیه شده روزانه سلنیوم است.

سخن پاياني

ما در آجیل و خشکبار منوچهری، هشت دانه را معرفی کردیم که به دلیل قهرمان بودن در پروتئین سزاوار شناسایی هستند و همچنین حاوی مواد مغذی و ویتامینی های دیگری هستند که به شما انرژی می‌دهند و در هنگام پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی فواید سلامتی را ارائه می‌دهند. بهترین بخش در مورد دانه ها این است که می توانید آنها را تقریباً در هر جایی به صورت، برشته شده، نمک زده یا بدون نمک خریداری کنید. با این حال، انتخاب با شماست.

شما میتوانید برای خرید آجیل و انواع مغزیجات مورد نیاز خود به سایت آجیل منوچهری یا واتساپ شماره ی ۰۹۹۲۶۶۴۷۹۰۳ در ارتباط باشید و سفارشتان را برای تیم پشتیبانی منوچهری ثبت نمایید و بسته ی خود را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

کدام آجیل بیشترین پروتئین را دارد؟

اگرچه از نظر فنی آجیل نیست،  اما بادام زمینی دارای بالاترین میزان پروتئین نسبت به آجیل معمولی با حدود

۲۵ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم است.

بادام درختی و پسته هر دو کمی بیش از ۲۰ گرم پروتئین در هر وعده دارند. در نهایت، اکثر آجیل های دیگر حدود ۱۵ گرم دارند که شامل بادام هندی و گردو می شود.

کدام آجیل ها دارای پروتئین هستند؟

تقریبا تمامی مغز ها از جمله پسته، بادام، گردو، بادام زمینی و هندی، فندق و آجیل برزیلی دارای پروتئین هستند.

آیا آجیل در مقایسه با سایر گیاهان منبع پروتئین خوبی است؟

از نظر محتوای پروتئین  در هر ۱۰۰ گرم ، آجیل یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است، اما پس از دانه های خاص و غذاهای خاص مانند گلوتن گندم و…

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا