آجیل

معرفی بهترین مغزیجات و آجیل های مفید برای مو

۵ دانه ی فوق العاده برای مبارزه با ریزش مو

آجیل های مفید برای مو بسیار متنوع می باشد و مصرف این مغزیجات آجیلی بار ها و بار ها توسط کارشناسان و متخصصین امور تغزیه مورد تاکید قرار گرفته است. اغلب اوقات، روال روزمره ما ممکن است، باعث ایجاد استرس در مو و پوست سر ما شود و این می تواند شامل رژیم غذایی ما نیز باشد. مطالعات ثابت کرده اند که عوامل تغذیه ای به ریزش مو و رشد مو کمک می کند و با خرید آجیل و گنجاندن انواع مواد غذایی موثر برای ریزش مو در رژیم غذایی، می توانید تاج شکوه خود را دوباره برگردانید.

همه ما تا حدی ریزش مو را تجربه کرده ایم؛ صرف نظر از سن، ریزش مو یک اتفاق رایج است و گاهی اوقات می توانیم با آن صلح کنیم. تنها زمانی ناراحت کننده می شود که متوجه ریزش موی بیشتر از حد معمول شوید، هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که میزان مصرف مواد مغذی خود را دوباره ارزیابی کنید.

ما در این مقاله از آجیل و خشکبار منوچهری، دانه هایی که در مقابله با ریزش مو موثر هستند را برای شما معرفی میکنیم، اگر شما هم از ریزش مو خسته شده اید و به دنبال راهی برای مبارزه با آن هستید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

تغذیه چگونه به رویش مو کمک می کند؟

ساختار مو عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. از آنجایی که این پروتئین به عملکرد و رشد مناسب مو کمک می کند، افزودن غذاهای غنی از پروتئین به رژیم غذایی خود برای بازسازی سلول های موی جدید و قوی، منطقی و عملی است. سایر انواع مواد مغذی از نظر علمی ثابت شده اند که باعث سلامت پوست سر می شوند که منجر به رشد موی سالم می شود.

غذا های مفید برای تقویت مو
غذا های مفید برای تقویت مو

علاوه بر این، آنچه می خوریم نه تنها بر رشد موها بلکه بر هورمون های ما نیز تاثیر میگذارد. عدم تعادل هورمونی می تواند بر سلامت پوست سر ما تاثیر بگذارد و غذاهای خوب می توانند به ایجاد تعادل در سطوح هورمونی و در نتیجه به رشد مجدد مو کمک کنند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا نقش مهمی در چرخه رشد فولیکول‌های مو و گردش سلولی دارند.

مصرف رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود.

مطالعات نشان می دهد، کمبود ویتامین های B12 و D، بیوتین، ریبوفلاوین، آهن و سایر مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از این ویتامین ها و مواد معدنی باشد، ممکن است به رشد مو کمک کند، به خصوص اگر به دلیل تغذیه نامناسب دچار ریزش مو هستید.

بهترین آجیل های مفید برای مو

جهت شناخت بهترین آجیل برای تقویت مو باید هر یک از آنها را از نظر خواصی که دارند بشناسید. آجیل ‌های زیادی را جهت تقویت کردن مو، مورد استفاده قرار می‌ دهند که هر یک از آنها باید به صورت اصولی استفاده شوند. فندق، بادام، پسته و گردو مهم ‌ترین آجیل های هستند که برای تقویت کردن مو مورد استفاده قرار می ‌گیرند. از آنجایی که ویتامین‌ های زیادی در این آجیل‌ ها وجود دارد ریشه مو تقویت می‌ شود و حجم موها افزایش پیدا می‌ کند. بسیاری از افرادی که به دنبال بهترین خوراکی برای سلامت موهای خود هستند می ‌توانند انواع آجیل را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

مصرف گردو و جلوگیری‌ از ریزش مو

اگر می خواهید آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید، گردو انتخاب خوبی است؛ زیرا سرشار از مواد مغذی برای رشد مو مانند پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا ۶ است. این مواد مغذی برای جلوگیری از ریزش مو ضروری هستند و به تسهیل رشد مو نیز کمک می کنند.

مانند همه چیزهای خوب، گردو نیز باید در حد اعتدال مصرف شود. گردو همچنین حاوی سلنیوم است، نوعی ماده معدنی که بدن برای عملکرد خوب به آن نیاز دارد. اما مطالعات نشان داده است که بین خطر ریزش مو و افرادی که بیش از حد سلنیوم مصرف می کنند یا دچار کمبود هستند، ارتباط وجود دارد.

تاثیر گردو بر تقویت مو
تاثیر گردو بر تقویت مو

اگر تصمیم جدی در تقویت موی خود دارید، همه جوره روی گردو حساب کنید. گردو با وجود روغن‌های سالم و وجود مواد معدنی سلنیوم و بیوتین در تقویت مو و پوست سر موثر هستند. گردو شما را برای همیشه از شر شوره‌ی سر و ریزش مو نجات می‌دهد! اما فراموش نکنید که گردو را باید همانند آنتی بیوتیک‌هایی که در زمان سرماخوردگی سر وقت مصرف می‌کنید، دقیقا هر روز در زمانی معین مصرف کنید. اگر می‌خواهید زودتر به نتیجه برسید، مصرف روغن گردو همراه با مصرف خوراکی گردو کاملا تاثیرگذار است.

آجیل برزیلی برای رشد و تقویت مو

اگر با ریزش مو یا نازک شدن موها، دست و پنجه نرم می کنید، آجیل برزیلی یک ارزش کلیدی برای رژیم غذایی شما است. آنها منابع غنی سلنیوم هستند، ماده معدنی که باعث رشد مو می شود. چندین بررسی علمی اشاره می کنند که سلنیوم در تولید مو نقش دارد.

آجیل برزیلی و رشد مو
آجیل برزیلی و رشد مو

آنها گزارش می دهند که موهای تازه تشکیل شده پس از دریافت عناصر کمیاب از خون، سلنیوم می گیرند. حد بالایی توصیه شده برای سلنیوم در بزرگسالان ۴۰۰ میکروگرم (mcg) است. آجیل برزیلی بسیار غنی از سلنیوم است، یک آجیل برزیلی ۶۸ تا ۹۱ میکروگرم را ارائه می دهد؛ بنابراین ممکن است بخواهید مصرف خود را به حدود چهار آجیل برزیلی در روز محدود کنید.

مصرف دانه ها و مبارزه با ریزش مو

دانه ها سرشار از مواد مغذی با کالری نسبتا کمی هستند. بسیاری از این مواد مغذی مهم شامل ویتامین E، روی و سلنیوم برای رشد مو هستند.

یک اونس (۲۸ گرم) تخمه آفتابگردان نزدیک به ۵۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E را با طیف گسترده ای از ویتامین های B برای موها تامین می کند.

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی مواد معدنی از جمله آهن و مواد معدنی تقویت کننده مو، مانند روی است که از ریزش مو جلوگیری می کند. روی به حفظ سلامت موهای شما، تقویت، رشد و ترمیم بافت مو، کمک می کند. برای رشد موهای سالم، یک مشت تخمه آفتابگردان در هر روز مصرف کنید. همچنین می توانید مقداری تخمه آفتابگردان را روی سالاد یا بلغور جو دوسر خود بپاشید یا به پنکیک یا نان اضافه کنید.

بادام زمینی و ریزش مو
بادام زمینی و ریزش مو

از آنجایی که آنها کالری بالایی دارند، از خوردن بیش از حد خودداری کنید. یک وعده تخمه آفتابگردان، معادل ۲ قاشق غذاخوری، حاوی ۱۱۰ کالری و ۱۰ گرم چربی است. همچنین جایگزین مناسبی برای آجیل برزیلی است.

علاوه بر این، دانه های خاصی مانند دانه کتان و دانه چیا نیز اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین می کنند .

دو قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده ۴٫۷ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین می کند. این مقدار اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتر از نصف فیله (۱۷۸ گرم) ماهی سالمون است.

با این حال، بذر کتان نوعی اسید چرب امگا ۳ را فراهم می کند که بدن به اندازه امگا ۳ موجود در ماهی های چرب کارآمد استفاده می کند. آنها یک مکمل عالی برای رژیم غذایی هستند. برای دریافت گسترده ترین مواد مغذی، بهتر است مخلوطی از دانه ها را مصرف کنید.

آجیل های مفید برای مو
آجیل های مفید برای مو

مصرف بادام زمینی برای رشد مو

بادام زمینی حاوی سطوح بالایی از فولات است، یک ویتامین B که برای رشد مو ضروری است. کمبود فولات می تواند منجر به ریزش مو و نازک شدن موها شود؛ بنابراین خوردن بادام زمینی می تواند از این مشکل جلوگیری کند. بادام زمینی همچنین منبع عالی منیزیم است که برای سلامت مو نیز مفید است. یک وعده ¼ فنجان تا ۹ گرم پروتئین، ۴ گرم فیبر و مشخصات منحصر به فردی از آنتی اکسیدان ها را در خود جای داده است. بادام زمینی همچنین فوق العاده سیر کننده است، به همین دلیل اگر گیاهخوار هستید، جایگزینی ایده آل برای گوشت است.

بادام زمینی و ریزش مو

بسیاری از افراد در مورد ارتباط بادام زمینی و مو اطلاعات زیادی ندارند. مصرف منظم بادام زمینی کمک می ‌کند تا تولید کلاژن در حجم زیاد انجام شود. شما با استفاده از بادام زمینی فولیکول‌ های مو خود را تقویت می‌ کنید. بیشتر خانم ‌ها و آقایان برای جلوگیری کردن از طاسی و کمک نمودن به رشد مو مقدار زیادی از بادام زمینی را استفاده خواهند کرد. دقت داشته باشید که برای دریافت فواید بادام زمینی جهت تقویت کردن موهای خود، باید مقدار مناسبی از این آجیل را استفاده کنید. اگر حجم زیادی از بادام زمینی را به صورت روزانه استفاده نمایید عوارض جدی برای بدنتان به وجود می‌ آید.

فواید بادام زمینی برای مو

فواید بادام زمینی برای مو بسیار زیاد است. از آنجایی که بادام زمینی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ می ‌باشد به تقویت مو کمک زیادی می ‌کند. فولیکول‌ های مو با استفاده از بادام زمینی رشد می ‌نمایند. بادام زمینی سرشار از بیوتین است و به همین دلیل به جلوگیری از ریزش مو کمک خواهد کرد. ویتامین ‌های زیادی در بادام زمینی وجود دارند که هر یک از آنها برای درمان موی آسیب دیده و شکننده تاثیر زیادی خواهند داشت. برای اینکه تاثیر زیادی از بادام زمینی برای تقویت کردن مو دریافت کنید باید مقدار مناسبی از بادام زمینی را استفاده نمایید.

مصرف بادام درختی و تاثیر آن در رویش مو

بادام سرشار از ویتامین های B1، B2، B3، B6، D ،A است، به همین دلیل برای سلامت مو بسیار موثر است. کمبود منیزیم می تواند باعث ریزش مو شود. بادام به دلیل داشتن منیزیم می تواند به تغذیه موها کمک کرده و باعث رشد مجدد موها شود. برای جذب منیزیم موجود در بادام می توانید آن را به صورت روزانه مصرف کرده و یا از روغن بادام استفاده کنید. نتیجه‌ی مصرف بادام درختی در هر روز یا تهیه شیر بادام در صبحانه، بدنی قوی، پوستی شفاف و موهای زیبا است. بادام درختی وظیفه‌ی مرطوب نگه داشتن پوست و کراتینه کردن مو را به خوبی انجام می‌دهد که جز خواص بادام درختی برای مو است.

بادام درختی رشد مو
بادام درختی رشد مو

روغن بادام میتواند طراوت و شادابی را برای موهای شما به ارمغان آورد. و از ریزش موهای شما جلوگیری کند.

شامپو هایی که از عصاره بادام ساخته می شود نیز می تواند یک مکمل برای رشد مو باشد.

پسته برای تقویت مو

پسته برای تقویت مو مزیت‌ های زیادی دارد. در واقع شما با استفاده از پسته، رطوبت مو را حفظ می ‌کنید و ریشه مو تقویت می ‌گردد. به طور طبیعی پسته به عنوان یکی از بهترین آجیل‌ های مرطوب کننده مو شناخته می‌ شود. برای اینکه موی سالم و شاداب داشته باشید می‌ توانید به صورت روزانه از پسته استفاده کنید. پسته کمک می ‌کند تا انعطاف پذیری موهای شما افزایش یابد. همچنین بسیاری از مشکلات مو مانند موخوره و خشکی مو با استفاده از پسته درمان می‌ شوند. بر همین اساس شما برای سلامت موهای خود نیاز است که پسته را در حد اعتدال استفاده نمایید.

پسته برای مو
پسته برای مو

فندق برای ریزش مو

فندق برای ریزش مو مزیت ‌های بی‌ نظیری دارد. خواص فندق برای تقویت مو قابل توجه بیشتر پزشکان قرار گرفته است. شما می‌ توانید مقداری از فندق را به صورت روزانه میل کنید تا اثربخشی بی ‌نظیر آن را مشاهده نمایید. بسیاری از آقایان و خانم‌ ها برای کنترل ریزش مو، به صورت روزانه از فندق استفاده می‌ کنند. همچنین خرید کره ی فندق و استفاده از فندق برای درمان ریزش مو، تقویت کردن مو، سلامت مو و … تاثیر زیادی دارد.

سخن پاياني

آنچه می خورید، می تواند بر سلامت موهای شما تاثیر بگذارد.

کمبود مواد مغذی مناسب، از جمله ویتامین‌های A، C، D و E، روی، ویتامین‌های B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری، ممکن است رشد مو را کند کند یا حتی باعث ریزش مو شود.

خوشبختانه، اصلاح کمبود هر یک از این مواد مغذی ممکن است به درمان ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو کمک کند.

اگر فکر می کنید کمبود هر یک از این مواد مغذی دارید، سعی کنید برخی از دانه و آجیل ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۱- آیا می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

بله، اگر به موقع اقدام کنید می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

۲- چرا باید جلوی ریزش مو را گرفت؟

مو یکی از اصلی ترین معیارهای زیبایی هر کسی است. به همین دلیل باید مانع از ریزش مو شد.

۳-مصرف کدام نوع از دانه ها در مبارزه با ریزش مو موثر است؟

مصرف گردو، بادام درختی، بادام زمینی، آجیل برزیلی، تخمه آفتابگردان، دانه چیا و‌‌‌‌… در مبارزه با ریزش مو بسیار موثر است.

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا