خشکبار

بیست خاصیت جادویی گردو برای بدن + عکس

فواید مهم گردو برای بدن چیست؟

گردو، میوه ای با طعم لذیذ و آجیلی با بافت ترد است؛ به همین دلیل است که از آن در بسیاری از دسرها و محصولات پخته شده مانند کلوچه، کیک، گرانولا ، غلات و نان گردویی همیشه محبوب، استفاده می شود. از گردوی آسیاب شده و آرد گردو نیز برای پخت و پز استفاده می شود. گردو سرشار از اسیدهای چرب ضروری است و روغنی تولید می کند که یک نرم کننده غنی است و به عنوان داروی ضد پیری شناخته شده است.

این آجیل همیشه به عنوان “غذای مغز” در نظر گرفته شده است. شاید به این دلیل که ساختار سطحی گردو، مانند مغز ظاهری چروکیده دارد. به همین دلیل آنها را نمادی از هوش دانسته اند که باعث می شود تا برخی این باور را داشته باشند که گردوها باعث افزایش هوش می شوند!

خاصیت گردو
خاصیت گردو

ارزش غذایی گردو

به گفته مرکز داده های غذایی USDA، گردو منبع غنی ویتامین C، ویتامین های B ( ویتامین B6 ، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک و فولات)، ویتامین E و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم, پتاسیم, سدیم و روی است.

گردو ۶۵ درصد چربی و ۱۵ درصد پروتئین دارد. آنها نسبت به اکثر آجیل ها از نظر چربی های اشباع نشده چندگانه غنی تر هستند (اغلب چربی های “خوب” در نظر گرفته می شوند) و دارای مقدار نسبتاً بالایی اسید چرب امگا ۳ به نام اسید آلفا لینولنیک (ALA) هستند. گردو همچنین سرشار از اسید چرب امگا ۶ به نام اسید لینولئیک است.

گردو حاوی سایر مواد مغذی ضروری مانند بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین و همچنین فیتواسترول است. آنها منبع خوبی از فیبر غذایی و آنتی اکسیدان ها (اسید الاژیک، کاتچین، ملاتونین و اسید فیتیک) هستند. همه این مواد مغذی مفید، باعث می شود که گردو توسط بسیاری به عنوان “غذای نیروبخش” تصور شود.

گردو پوست نازک
گردو پوست نازک

فواید گردو برای سلامتی

همانطور که در بالاتر ذکر کردیم، گردو منبعی غنی از مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و … است که به حفظ سلامت و قوای جسمی و ذهنی افراد کمک می کند. علاوه بر این، گردو از فواید بی نظیری برای بدن انسان برخوردار است که در ادامه درباره آن برای شما توضیح خواهیم داد.

سلامت پوست

محتوای ویتامین E و F موجود در گردو به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. همچنین از چین و چروک و خشکی پوست پیشگیری می کند. استفاده منظم از محصولات با پایه گردو، سیاهی زیر چشم را روشن کرده و عصاره برگ گردو نیز برای رفع جوش مناسب است.  اسکراب گردو به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل کرده و به جوان و شاداب نگه داشتن پوست کمک می کند. روغن گردو برای پوست مناسب است و پوست را لطیف کرده و از پیری زودرس آن جلوگیری می کند.

خرید گردو
خرید گردو

سلامت مو

گردو همچنین مسئول سلامت مو است؛ زیرا مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم و آنتی اکسیدان های موجود در آن، باعث تقویت فولیکول های مو شده و پوست سر را فاقد شوره می کنند. آنها همچنین دارای زینک، آهن و مس دارند که موهای ضخیم تر، بلندتر و قوی تر را ارائه می دهند. همچنین می توانید از پوست گردو به عنوان هایلایتر طبیعی استفاده کنید تا موهای شما را براق کند.

بهبود سلامت قلب

 گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که ثابت شده است که به بهبود سلامت قلب کمک می کند . گردوی خام تازه سرشار از اسید آمینه ال آرژنین و اسیدهای چرب تک غیر اشباع (۷۲ درصد) مانند اسید اولئیک است.

همچنین حاوی اسیدهای چرب ضروری (EFAs)، مانند اسید لینولئیک، اسید آلفا لینولنیک (ALA) و اسیدهای آراشیدونیک است. گنجاندن این آجیل در هر رژیم غذایی می تواند با تامین چربی سالم از بیماری های عروق کرونر قلب جلوگیری کند.

مصرف گردو به طور قابل توجهی کلسترول LDL (بد) را کاهش میدهد و سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) را در افزایش میدهد.

مدیریت وزن

گردو به شما کمک می کند تا احساس سیری کنید؛ به این معنی که با تامین انرژی مورد نیاز بدن، موجب می شود تا معده احساس سیری کند و حس نیاز به غذا در آن از بین برود؛ در نتیجه منجر به کاهش وزن شود. گردو منبع غنی پروتئین و فیبر است که این ویژگی آن را به یک میان وعده سالم  به خصوص برای گیاهخواران تبدیل می کند. با این حال، گردوها باید در مقادیر متوسط ​​مصرف شوند؛ زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به افزایش وزن شود.

گردو حاوی مقادیری فیبر خوراکی است که هضم غذا را راحت کرده و موجب دفع مواد زائد و سموم موجود در روده می شود که این عمل با کاهش وزن همراه است.

تقویت سلامت استخوان

گردو حاوی مقداری مس و فسفر است که هر دو برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری هستند. اسیدهای چرب ضروری موجود در گردو، سلامت استخوان های بدن را تضمین می کند. آنها ممکن است که جذب و رسوب کلسیم را افزایش دهند و در عین حال دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش دهند.

قیمت گردو
قیمت گردو

سلامت مغز

روغن گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می تواند به بهبود حافظه و تمرکز کمک کند . اسیدهای چرب امگا ۳ همراه با ید و سلنیوم عملکرد بهینه مغز را تضمین می کنند. این آجیل در رژیم غذایی مدیترانه ای گنجانده شده است و همچنین به عنوان تسکین دهنده اختلالات شناختی، مانند زوال عقل و صرع شناخته شده است.

قدرت آنتی اکسیدانی

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط تیمی از محققان دانشگاه اسلو و نروژ، گردو در فهرست غذاهای «غنی از آنتی اکسیدان» در رتبه دوم قرار دارد؛ درست زیر  توت سیاه . آنتی اکسیدان های کمیاب و قوی مانند کوئینون ژوگلون، تانن تلیما گراندین و فلاونول مورین موجود در گردو، دارای قدرت مهار رادیکال های آزاد هستند. این آنتی اکسیدان ها همچنین به جلوگیری از آسیب کبدی ناشی از مواد شیمیایی کمک می کنند.

بهبود متابولیسم

گردو همراه با EFA مواد معدنی مانند منگنز ، مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم را برای بدن فراهم می کند. این مواد معدنی به فعالیت‌های متابولیکی مانند رشد و نمو، تولید اسپرم، هضم و سنتز اسید نوکلئیک کمک می‌کنند.

گردو پوست کاغذی
گردو پوست کاغذی

کنترل دیابت

افرادی که از دیابت رنج می برند، ممکن است به طور منظم گردو مصرف کنند؛ زیرا حاوی مقدار زیادی چربی های اشباع نشده و تک غیر اشباع است. محققان می گویند که مصرف آجیل با خطر ابتلا به دیابت نوع دوم نسبت معکوس دارد. با این حال، حتما این آجیل را در حد اعتدال مصرف کنید.

پاکسازی سیستم گوارش

این غذای فوق العاده به تمیز کردن دستگاه گوارش داخلی کمک می کند و با حذف سموم و مواد زائد به سم زدایی کمک کرده و یبوست را درمان می کند و دارای خواص پروبیوتیک است. خوردن روزانه گردو باعث افزایش لاکتوباسیلوس ،  رومینوکوکوس و رزبوریا می شود که عملکرد روده را بهبود می بخشد.

خرید گردو ایرانی
خرید گردو ایرانی

بهبود باروری مردان

گردو با بهبود کیفیت، کمیت، سرزندگی و تحرک اسپرم، تاثیر مثبتی بر باروری مردان دارد‌.

کاهش التهاب

ترکیبات پلی فنلی و مواد فیتوشیمیایی موجود در گردو، اثرات التهاب را در بدن کاهش می دهد و پیامدهای مفیدی در تعدادی از حوزه‌ها از جمله سلامت قلب و عروق و انکولوژی دارد.

مفید در دوران بارداری

 ویتامین B کمپلکس موجود در گردو، بدون نمک بو داده برای رشد جنین ضروری است. طبق مطالعات صورت گرفته، زمانی که مادران باردار، رژیم غذایی سرشار از آجیل (از جمله گردو) را در سه ماهه اول بارداری مصرف می کردند، بهبودی در رشد عصبی کودکانشان مشاهده شد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تأیید این نکته در انتظار است.

تنظیم خواب

این آجیل ملاتونین را تولید می کند؛ هورمونی که به القا و تنظیم خواب کمک می کند. ملاتونین به شکل زیستی در این آجیل وجود دارد. در یک گزارش تحقیقاتی منتشر شده در سال ۲۰۰۵ ، موش‌های آزمایشگاهی که با گردو تغذیه می‌شدند، در مقایسه با موش‌هایی که با رژیم غذایی کنترل‌شده بدون آجیل تغذیه می‌شدند، افزایش غلظت ملاتونین خون را آشکار کردند. بنابراین، بهتر است  برای اطمینان از خواب خوب و آرام، گردو را به وعده شام خود اضافه کنید.

تقویت کننده خلق و خوی

تصور می شود که مقادیر ناکافی اسیدهای چرب امگا ۳ (که در گردو و چند غذای دیگر موجود است) ممکن است باعث بیش فعالی، تحریک پذیری و کج خلقی شود. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، هنگامی که مردان سالم و غیر افسرده گردو مصرف کردند، بهبود قابل توجهی در خلق و خوی آنها مشاهده شد. مکمل رژیم غذایی کودک با این آجیل ها، کمبود EFA را جبران می کند و ممکن است به خلق و خوی آنها کمک کند. این حتی برای افرادی که از اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD ) رنج می برند، که با افسردگی و استرس پس از سانحه دست و پنجه نرم می کنند نیز قابل استفاده است.

خرید گردو صبحانه
خرید گردو صبحانه

خواص دارویی

روغن گردو دارای خواص قابل توجهی است. روغن گردوی برشته شده دارای طعمی غنی و آجیلی است که به عطر و طعم غذا کمک کرده و آن را دلپذیرتر می کند. روغن گردو به عنوان روغن پایه در درمان های مختلف مانند رایحه درمانی و ماساژ درمانی و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می شود.

تقویت ایمنی

مصرف منظم گردو با پوست طبیعی به ایجاد یک سیستم ایمنی قوی کمک می کند که می تواند از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کند. آنتی اکسیدان های موجود در گردو مسئول این مزیت بی نظیر هستند.

نتیجه گیری

گردو یکی از بهترین اقلام خشکبار و آجیل است که از خواص فوق العاده و بی نظیری نسبت به سایر آجیل برخوردار است. اگر به سلامتی جسم و ذهن خود اهمیت میدهید، گردوی تازه و سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید و در حد اعتدال از آن استفاده کنید.

فروشگاه منوچهری با دو دهه سابقه ی خدمت صادقانه و با رفتاری مشتری محور، با تامین و فروش بهترین گردوی موجود در بازار، همواره درصدد رضایت مشتریان عزیز خود می کوشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا