آجیل

مهمترین تفاوت های پسته ی اکبری و پسته ی احمدآقایی چیست؟

تفاوت پسته ی احمد آقایی و پسته اکبری

پسته از گذشته تا به حالا که شما در حال مطالعه ی این مقاله هستید در سفره ی ایرانی ها دارای جایگاه ویژه ای بوده و هست به گونه ای که این آجیل خوشمزه در تمامی مراسمات سنتی  و تاریخی این سرزمین جایگاه خود را داشته و حفظ کرده است. اما شاید برایتان پیش آمده باشد که قصد خرید پسته را داشته باشید ولی با اسم های مختلفی رو به رو می شوید و شاید به جز مشاهده ی تفاوت های جزئی متوجه تفاوت های مهم و بنیادی آن ها نشوید و فقط هم بحث ظاهر آن نیست، بلکه از لحاظ کیفیت هم با یکدیگر متفاوت هستند.

آجیل منوچهری در این مقاله قصد دارد به شما کمک کند که از این به بعد به راحتی بتوانید انواع مختلف پسته را از هم تشخیص داده و بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع پسته

به طور کلی پسته از لحاظ شکل به دو نوع فندقی و بادامی تقسیم می شود که هر دو پسته اکبری و احدآقایی جز دسته ی بادامی می باشند. همچنین از لحاظ زمان گل دهی و  به سه بخش زود گل، متوسط گل و دیر گل تقسیم می شود که احمدآقایی زود گل و اکبری دیر گل می باشد.و از نظر زمان رسیدن به ۵ دسته پسته خیلی زودرس، پسته زودرس، پسته متوسط رس، پسته دیررس و پسته خیلی دیررس تقسیم می‌شود. که پسته احمدآقایی جزو پسته های زود رس و اکبری جزو پسته های دیر رس می باشد که این نیز برمیگردد به زمان گل دهی آن ها.

پســـته احمد آقایی چیست؟

پسته احمد آقایی ظاهری کشیده دارد و از پسته اکبری کشیدگی کمتری دارد ولی نسبت به پسته فندقی درشت تر بوده و به طور کلی جزو پسته های درشت محسوب میشود.

فرق پسته اکبری و احمدآقایی چیست
فرق پسته اکبری و احمدآقایی چیست

این نوع پسته در بازار های اروپایی و هند آسیای شرقی مشتریان پر و پا قرصی دارد.

این پسته در شهر رفسنجان  کرمان و فارس و مشهد کشت می شود اما نوع کشت شده در رفسنجان آن دارای شهرت ویژه ای می باشد و بخش زیادی از صادرات پسـته احمد آقایی ایران مربوط به این شهر می باشد. این نوع پسته بخاطر ظاهر شیک و کشیده ای که دارد به پسته ی اشرافی یا مجلسی شهرت دارد. و بیشتر در مراسمات ویژه از این نوع پسته استفاده می شود.

پسته اکبری چیست؟

بلد قد ترین پسته جهان را پسته ی اکبری می نامند، دارای بیشترین میزان مغز بین انواع پسته می باشد . این پسته در ایران به پسته عبداللهی نیز شهرت دارد.

در ایران بیشترین باغات پسته اکبری مربوط به استان کرمان و شهرستان رفسنجان می باشد،

روش تشخیص پسته احمدآقایی و پسته اکبری
روش تشخیص پسته احمدآقایی و پسته اکبری

پسته ی اکبری گران ترین نوع پسته موجود در بازار می باشد که یکی از مهم ترین دلایل این موضوع نوع باردهی آن می باشد که ممکن است چند سال به بار ننشیند و اصطلاحاً دوره ی زمستانی را بگذرانند ولی بر خلاف آن پسته احمد آقایی در هر شرایطی به بار می نشیند و در بین کشاورزان و باغدارا نپسته محبوبیت بیشتری نیز دارد. از مهمترین مشخصه های پسته اکبری عرض سر تا ته این پسته کاملا یکسان می باشد. زمان گل دهی این پسته دیر تر از پسته احمدآقایی می باشد و بخاطر همین موضوع جزو پسته های دیر رس می باشد.

تفاوت پسته احمد آقایی و پسته اکبری

خب تا به اینجای مقاله بیشتر راجب نوع و شکل ظاهری و درخت پسته صحبت کردیم. حالا وقتشه به عنوان یک مصرف کننده بتوانیم به سادگی این دو نوع پسته را از هم متمایز کنیم.

مهمترین تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی در سایز دانه هایشان می باشد که پسته اکبری کمی کشیده تر از پسته احمدآقایی می باشد همچنین از شکل لخند پسته ها میتوان به سادگی آن ها را از هم متمایز کرد.در پسته اکبری فاصله ی دو پوسته ی بالا و پایین تغییر زیادی نمی کند و فقط در انتها به هم متصل می شوند ولی در پسته احمدآقایی از چه از انتها به سمت بالای پسته میرسیم فاصله دو پوست رویی و زیری از هم بیشتر می شود.

پسته اکبری و احمدآقایی
پسته اکبری و احمدآقایی

از دیگر تفاوت های پسته اکبری و احمد آقایی رنگ روی مغز آن می باشد که برای اکبری به صورت بنفش قهوه ای می باشد ولی در پسته ی احمدآقایی قرمز روشن تا ارغوانی است.

همچنین از روی رنگ پوست بسادگی قابل تشخیص می باشند،  پوست پسته ی اکبری کرم تیره بوده ولی در احمد آقایی سفید استخوانی می باشد.

اما از لحاظ طعم و مزه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند .

پسته احمد آقایی بهتره یا اکبری؟

 مشخصات و تفاوت های پسته اکبری و احمدآقایی
پسته اکبریپســته احمدآقایی
اندازه متوسط۱٫۸ تا ۱٫۹۱٫۵ تا ۱٫۶
شکلکشیده و بادامی شکلکشیده و بادامی شکل
میانگین وزن خشک هر دانه۰٫۶۶ گرم۰٫۷۳ گرم
میانگین وزن هر دانه۱٫۴۵ گرم۱٫۳۲ گرم
تعداد دانه در هر کیلوگرم۸۵۰ تا ۹۳۰۸۰۰ تا ۹۰۰
مشخصات و تفاوت های پسته اکبری و احمدآقایی

مصرف انواع پسته چه مزایایی را برای بدن به دنبال دارد؟

استفاده از انواع پسته از جمله پسته احمد آقایی و پسته اکبری در برنامه غذایی آثار مثبت فراوانی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد. در این بخش می توانید با نمونه هایی از خواص خوب ارقام گوناگون پسته آشنا شوید.

پسته اکبری چیست؟
پسته اکبری چیست؟

مفید برای قلب

مصرف پسته قدرت عضلات قلب را زیاد می کند. به کمک این آجیل خوشمزه می توان کلسترول بالای خون را کم کرد. پسته می ‌تواند برای پیشگیری از بروز انواع بیماری های قلبی عروقی یا درمان این امراض به بدن کمک کند.

اثر مثبت روی معده و سیستم گوارش

ارقام متنوع پسته را باید به عنوان منابع مناسب فیبر رژیمی معرفی کنیم. مصرف این مغزهای خوراکی برای هضم غذاها مفید است. به کسانی که دچار معده درد یا زخم معده هستند توصیه می ‌شود از خواص خوب پسته کمک بگیرند. استفاده از این آجیل باعث کاهش درد معده و بهبودی زخم معده می شود. پسته انتخابی مناسب برای تامین سلامت دستگاه گوارش بدن است.

جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲

فسفر یکی از مواد معدنی موجود در محصولات غذایی است که مقادیر زیادی از آن در پسته وجود دارد. این ماده معدنی از دیابت نوع ۲ جلوگیری می ‌کند. همچنین پسته به دلیل داشتن فسفات در ترکیبات خود می تواند برای دیابت و قند خون مفید باشد. شاخص گلیسمی این مغز خوراکی پایین است. به عبارت دیگر زمانی که پسته می خوریم قند خون ما بالا نمی رود. مصرف مغز پسته خام به کسانی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند توصیه می ‌شود. تحقیقات نشان می دهد مصرف این مغز خوراکی گران قیمت ، قند خون ناشتا را در بیماران دیابتی پایین می ‌آورد.

مصرف پسته را میتوان به صورت خام ، بوداده ، یا از طریق مصرف فرآورده های پسته ، مانند خرید کره پسته و… در برنامه غذایی روزانه گنجاند.

درمان کم خونی

یکی از فواید مصرف پسته که کمتر کسی ممکن است از آن بی اطلاع باشد اثر پسته در درمان کم خونی است. این ویژگی مثبت به دلیل وجود ویتامین B6 و مس در پسته شکل گرفته است. این ویتامین و ماده معدنی باعث بالا رفتن میزان هموگلوبین و اکسیژن خون شده و از این طریق در مقابله با کم خونی موثرند.

تامین سلامت کبد

بسیاری از افراد دغدغه درمان کبد چرب را دارند. مصرف پسته برای این دسته از افراد مفید است. این آجیل پرفروش دارای مقادیر خوبی از ویتامین E و آنتی اکسیدان است. به همین جهت استفاده از آن در تامین سلامت کبد نقش داشته و برای رفع بیماری کبد چرب پیشنهاد می شود.

موثر در کاهش وزن

برای دستیابی به کاهش وزن و لاغری باید در مصرف مواد غذایی دقت کافی به خرج داد. پسته از آن دست محصولاتی است که برای پایین آوردن وزن بدن مفیدند. کالری این آجیل دوست داشتنی کم و پروتئین موجود در آن زیاد است. علاوه بر این فیبر زیادی را در خود جا داده است که باعث پایین آمدن میزان اشتها می شود. عدم جذب محتوای چربی این مغز خوراکی به طور کامل هم از جمله عوامل دخیل در پایین آمدن وزن مصرف کنندگان است.

مفید برای فشار خون و چربی خون

پسته با بهره گیری از وجود آنتی اکسیدان و پتاسیم قادر است از فشار خون بالا بکاهد. همچنین مصرف پسته برای پایین آوردن میزان کلسترول و تری گلیسیرید و مقابله با چربی زیاد خون سودمند است.

کاهش خطر بروز انواع سرطان

مغز پسته مرغوب و درجه یک در رده بندی محصولات سرشار از آنتی اکسیدان قرار دارد. بنابراین استفاده از آن در برنامه غذایی خطر بروز انواع سرطان از جمله سرطان ریه، سرطان پوست و… را کم می کند.

پسته اکبری بهتر است یا احمدآقایی
پسته اکبری بهتر است یا احمدآقایی

پسته اکبری گرانتر است یا احمدآقایی؟

هنگام مراجعه به بازار فروش پسته با محصولات متنوعی از جمله پسته اکبری، پسته احمد آقایی، پسته فندقی، پسته کله قوچی و… مواجه می‌ شویم. تعیین قیمت این محصولات با در نظر گرفتن یکسری عوامل انجام می شود.

نوع پسته یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت خرید آن است. پسته در انواع گوناگون به بازار عرضه می شود. نام گذاری انواع مختلف این آجیل با توجه به شکل آن و خصوصیاتی که دارد صورت گرفته است. این اسامی به منزله برند بوده و در تعیین قیمت پسته سهیمند.

عامل دیگری که در تعیین جدیدترین قیمت انواع پسته موثر است ظاهر این محصول است. مطمئنا اگر پسته از یک پوسته استخوانی سفید، تمیز و عاری از لکه برخوردار باشد قیمت خرید آن نسبت به محصولاتی که پوسته های تیره و شکسته دارند بالاتر خواهد بود.

یکی از موضوعاتی که در زمان سفارش انواع پسته مورد توجه خریداران قرار می گیرد میزان خندان بودن آن است. این موضوع هم به نوبه خود می تواند روی قیمت پسته اثر بگذارد. تازه یا کهنه بودن پسته هم در زمان تعیین قیمت آن مورد توجه قرار می گیرد. برای خرید پسته اکبری باید دقت داشت که محصول کهنه و مانده نباشد. خرید محصول از مراکز فروش معتبر مشتریان را از تهیه انواع پسته تازه و باکیفیت مطمئن می سازد.

تشخیص پسته اکبری و احمدآقایی

خب دیگر شما میتوانید به سادگی این دو نوع پسته را از هم متمایز کنید. اگر به دنبال تهیه ی بهترین کیفیت پسته اکبری و احمدآقایی هستید پیشنهاد ما برای شما شرکت آجیل منوچهری می باشد.که علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت امکان مرجوع سفارشتان در صورت عدم رضایت مشتری را فراهم نموده،.همچنین ارسال رایگان به سراسر ایران و تخفیف های دائمی موجود در فروشگاه اینترنتی منوچهری از دیگر طرح های تشویقی  می باشد.سفارشات شما در بسته بندی های درجه ی یک زیپ کیت گرید  ارسال می شود.

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا