خشکبار

مهمترین خواص انجیر خشک برای کم خونی + مقدار مصرف مجاز

خواص انجیر برای کم خونی

انجیر خشک برای کم خونی موضوع مورد بحث ما در این مقاله از آجیل منوچهری می باشد. آیا در زمان خرید انجیر خشک به این موضوع توجه کرده اید که این میوه ی مقوی در گروه انگور، خرید خرما و زیتون قرار می گیرد، میوه ای نرم با پوست نازک است که می تواند سبز یا بنفش باشد. گوشت انجیر به طور معمول قرمز و تمام میوه آن خوراکی است.

در واقع انجیر خشک، شکل خشک شده میوه انجیر است که روی درخت انجیر رشد می کند و با نام علمی Ficus carica شناخته می شود. در حالی که انجیر تازه به دلیل بافت آبدار و خوش طعم، بسیار محبوب است، میوه های نسبتاً لطیفی هستند و هر سال برای مدت کوتاهی در دسترس بوده و فقط برای ۱-۲ هفته پس از برداشت مفید است و باید ظرف چند روز مصرف شود.

از طرف دیگر، انجیر خشک برای استفاده در طول سال در دسترس است و ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به انجیر تازه دارند. این میوه خاورمیانه ای است اما اکنون به طور گسترده به سایر نقاط جهان صادر می شود و با خشک کردن در آفتاب یا از طریق فرآیند کم آبی برای حذف آب اضافی ساخته می‌شود و یک میان وعده مغذی به جای می‌گذارد که از نظر غذایی و دارویی ارزش بالایی دارد و منبع مناسبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و سرشار از ویتامین‌های A، B و C و فیبر غذایی است.

ما در این مقاله از آجیل و خشکبار منوچهری، توضیحاتی در مورد اینکه چرا این میوه، برای بدن شما مفید است؟ ارائه می کنیم. در صورت تمایل تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خواص انجیر برای کم خونی
خواص انجیر برای کم خونی

انجیر خشک برای کم خونی

انجیر خشک برای کم خونی مزایای بی ‌نظیری دارد. انجیر خشک را به عنوان یکی از خشکبار مناسب می‌ شناسند. انجیر سرشار از فسفر و آهن می ‌باشد. به همین دلیل برای افزایش سلامتی بدن، استفاده از انجیر خشک را توصیه می ‌کنیم. شما با استفاده از انجیر خشک انرژی و سلامتی بدن خود را چندین برابر خواهید کرد. پیشنهاد می‌ دهیم تا انجیر خشک را همیشه در سبد غذایی خود بگذارید.

افرادی که دچار کمخونی هستند می‌ توانند از انجیر خشک برای درمان کمخونی روزانه استفاده کنند. مصرف روزانه انجیر خشک برای کم خونی مزایای بی‌ نظیری دارد. از آنجایی که انجیر سرشار از آهن می ‌باشد بسیاری از افراد انجیر را جهت درمان بیماری کم خونی استفاده خواهند کرد. پزشکان به بیمارانی که دچار کم خونی هستند مصرف انجیر خشک را توصیه می ‌نمایند.

مقدار مصرف مجاز انجیر خشک برای کم خونی

یکی از مهمترین نکاتی که زمان استفاده از انواع آجیل باید به آن دقت داشته باشید رعایت حد اعتدال است. مقدار مصرف مجاز انجیر خشک برای کم خونی بر اساس نیاز بدن تعیین می ‌گردد. اگر شما برای درمان کم خونی به پزشک مراجعه کنید پزشک بر اساس شدت کم خونی بدن شما، مقدار مجاز استفاده از انواع خوراکی‌ ها را مشخص خواهد کرد. به طور کلی شما باید روزانه ۴ الی ۵ عدد انجیر خشک را برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار دهید. استفاده بیش از اندازه انجیر خشک برای سلامتی شما مفید نیست. بر همین اساس مقدار مناسبی از انجیر خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا مشکل جدی برای سلامتی تان به وجود نیاید.

انجیر خشک برای کم خونی
انجیر خشک برای کم خونی

انجیر خشک برای پلاکت خون

مصرف انجیر خشک برای کم خونی توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌ گردد. انجیر خشک برای کم خونی و درمان بسیاری از مشکلات و بیماری های دیگر که در بدن به وجود می آیند، مزیت دارد. هر یک از افرادی که دچار بیماری کم خونی می‌ شوند باید از خوراکی‌ های مقوی استفاده کنند. کم خونی یکی از مهمترین بیماری‌ هایی است که عوارض جدی برای بدن دارد. با استفاده از خوراکی ‌های پروتئین‌ دار و دارای آهن، شما می ‌توانید کم خونی خود را در کمترین بازه زمانی درمان کنید.

برخی دیگر از فواید انجیر خشک برای بدن

مهمترین فواید سلامتی انجیر خشک شامل توانایی آن در تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون، بهینه سازی هضم، کمک به کاهش وزن، موثر در درمان کم خونی و … است.

مراقبت از پوست با انجیر خشک

این میوه های خشک با داشتن مقدار مناسبی از ویتامین E ، ویتامین C و کلسیم، می توانند پوست شما را تقویت کنند. این مواد فعال می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند تا رادیکال های آزاد را از بین ببرند و از ایجاد استرس اکسیداتیو که منجر به چین و چروک، لکه های پیری و سایر لک ها می شود، جلوگیری کنند. همچنین می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشند و شما را برای مدت طولانی‌تری جوان‌تر نگه دارند.

انجیر برای کم خونی
انجیر برای کم خونی

خواص انجیر خشک در تراکم استخوان

طیف متنوعی از مواد معدنی موجود در این میوه خشک وجود دارد که می تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که به دنبال محافظت از تراکم استخوان خود هستند. با افزایش سن، بدن شما مواد معدنی را از استخوان‌ها بیرون می‌کشد، در نتیجه مفاصل ضعیف می‌شوند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند. میوه هایی مانند انجیر می توانند این روند را کاهش داده و‌ استخوان ها را تقویت کنند.

انجیر خشک بیش از هر میوه دیگری کلسیم دارد. یک انجیر خشک می تواند ۳ درصد کلسیم مورد نیاز روزانه شما را تامین کند که به همراه سایر غذاهای غنی از کلسیم می تواند به قوی تر شدن استخوان های شما بیشتر از همیشه کمک کند و در نتیجه از آرتریت و پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند.

آیا انجیر خشک باعث کاهش فشار خون می‌شود؟

 این میوه های خشک، با داشتن مقدار قابل توجهی پتاسیم، برای کاهش فشار خون عالی هستند. پتاسیم یک گشادکننده عروق است، به این معنی که می تواند فشار روی رگ های خونی و شریان ها را کاهش دهد؛ بنابراین از سیستم قلبی عروقی شما در برابر حملات قلبی ، سکته مغزی و تصلب شرایین محافظت می کند. در حالی که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نیز کاهش می دهد و فشار خون را کنترل می کند.

یک انجیر خشک ۱۲۹ میلی گرم پتاسیم و به سختی ۲ میلی گرم سدیم به شما می دهد. بنابراین فشار خون را به روش طبیعی با گنجاندن انجیر خشک در رژیم غذایی خود کنترل کنید.

انجیر-برای-کم-خونی-مفید-است
انجیر-برای-کم-خونی-مفید-است

تقویت سیستم ایمنی بدن با انجیر خشک

ویتامین C، یکی از اجزای کلیدی هر سیستم ایمنی است؛ زیرا می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کرده و دفاع شما را در برابر عفونت های مختلف و پاتوژن های خارجی تقویت کند. سایر آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ها می توانند بار کار و فشار، بر روی سیستم ایمنی بدن شما را کاهش دهند.

خواص انجیر خشک در درمان بیماری های مزمن

بیماری‌های مزمن و التهاب، مسائل بسیار جدی‌ هستند که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند؛ اما با افزودن انجیر خشک به برنامه غذایی، تعداد مواد معدنی و ویتامین‌ها، به‌ویژه آنتی‌اکسیدان‌ها، افزايش يافته و می‌توانید استرس اکسیداتیو را در سیستم خود کاهش دهید و از مواردی مانند بیماری‌های قلبی و آرتریت روماتوئید پیشگیری کنید.

آیا مصرف انجیر خشک در کاهش وزن موثر است؟

سطح قابل توجه فیبر موجود در این میوه های خشک به افزایش احساس سیری کمک می کنند؛ بنابراین از پرخوری یا میان وعده های غیر ضروری جلوگیری می کند. البته باید به میزان کالری و قند بالا توجه کرد و این میوه را فقط باید در حد اعتدال مصرف کرد.

سلامت دستگاه گوارش با مصرف انجیر خشک

به دلیل خواص ملین این میوه، مردم معمولا از شربت انجیر برای کمک به درمان یبوست استفاده می کنند. انجیر علائم یبوست را بهبود میبخشد، از جمله:

زمان حرکت روده

 تعداد دفعات مدفوع

 درد و ناراحتی معده

همچنین تلاش لازم برای دفع مدفوع را کاهش داده و سبب بهبود حس تخلیه ناقص می‌شود و هضم را بهتر میکند. انجیر پرک خشک را در وعده های غذایی خود قرار دهید، زیرا به شما کمک میکند از مشکلات معده دور بمانید، همچنین باعث بهبود عملکرد روده می شود؛ زیرا یک ملین طبیعی است که از یبوست و سایر اختلالات گوارشی جلوگیری می کند.

آیا انجیر خشک در درمان کم خونی موثر است؟

بله، حتی اگر انجیر خشک بالاترین منبع آهن نباشد، اما ثابت شده است که برای بهبود سطح هموگلوبین خون مفید است.

اگر اغلب احساس ضعف و خستگی می کنید، ممکن است به دلیل کمبود آهن باشد. یک تغییر بزرگ که می توانید ایجاد کنید این است که انجیر خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ زیرا منبع غنی از آهن است. آهن در بدن برای انتقال اکسیژن در خون مورد نیاز است. هنگامی که وعده های غذایی شما حاوی آهن کافی نباشد، بدن شما باید برای رساندن اکسیژن به سلول ها سخت تر کار کند و افت آن باعث بروز احساس بی حالی و کسلی می‌شود. انجیر خشک به ویژه برای درمان کم خونی بانوان در هنگام از دست دادن خون زیادی بسیار موثر است.

دشمن کم خونی
دشمن کم خونی

آیا خوردن انجیر خشک برای کم خونی مفید است ؟

در پاسخ به این پرسش که آیا خوردن انجیر خشک برای کم خونی، مفید است یا نه باید بگوییم بله مفید است. به طور کلی شما با خوردن انجیر خشک می ‌توانید مقدار زیادی از آهن بدن خود را تامین کنید. آهن یکی از مهم ‌ترین مواد معدنی است که در سلامتی بدن و افزایش خون رگ‌ های بدن تاثیر زیادی دارد.

مقدار مناسبی از انجیر خشک را باید به صورت روزانه استفاده کنید تا کم خونی تان درمان شود. توجه داشته باشید که اگر مایل هستید از فواید انجیر خشک برای کم خونی استفاده کنید باید حد اعتدال استفاده از انجیر خشک را رعایت نمایید. اگر مقدار زیادی از انجیر خشک را برای درمان کم خونی استفاده کنید امکان دارد عوارض زیادی از این خشکبار دریافت شود.

کم خونی یا فقر آهن چیست؟

یک اختلال خونی است که گلبول های قرمز شما را تحت تاثیر قرار می دهد. کم خونی به دلیل فقر آهن شایع ترین شکل کم خونی است و زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما آهن کافی برای ساخت هموگلوبین را ندارد. هموگلوبین ماده‌ای است در گلبول‌های قرمز خون که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند. در نتیجه، کمبود آهن ممکن است باعث احساس تنگی نفس یا خستگی شود. این علائم در طول زمان ایجاد میشوند. هنگامی که کمبود آهن تشخیص داده می شود، ممکن است مکمل های آهن برای شما تجویز شود. اما انجیر خشک برای کم خونی یک مکمل طبیعی در کمک به درمان کم خونی است.

انجیر تازه منبع خوبی از آهن نیست. ۱۰۰ گرم میوه تازه فقط ۰٫۷۲۵ میلی گرم آهن دارد. اما انجیر خشک سرشار از آهن است و ۲٫۱۷۵ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم دارد.

مصرف منظم حدود ۵۰ گرم انجیر خشک برای کم خونی در روز می تواند میزان هموگلوبین بیماران کم خون را افزایش دهد که باعث افزایش سطح هموگلوبین حدود ۰٫۵٪ در هر هفته میشود.

از نظر علمی ثابت شده است که مصرف منظم انجیر خشک چندین اثر مثبت بر خون ما دارد:

سطح هموگلوبین را افزایش می دهد.

 تعداد پلاکت ها را بهبود می بخشد.

باعث بهبود هماتوکریت (حجم سلولی بسته) نیز می‌شود.

محتوای ویتامین C انجیر تازه ۱٫۸۶ میلی گرم در ۱۰۰ گرم است در حالی که انجیر خشک ۱٫۲۴ میلی گرم در ۱۰۰ گرم است. ویتامین C به جذب آهن کمک می کند. علاوه بر این، انجیر تازه و خشک، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند؛ بنابراین، مصرف منظم انجیر، چه تازه و چه خشک، به بهبود سلامت کلی و تقویت ایمنی کمک می کند.

کودکان درحال رشد، نوجوانان، زنان در حال قاعدگی و زنان باردار باید سطح آهن خود را به ویژه برای جلوگیری از عوارض کنترل کنند. همچنین اگر بیمار هستید یا عمل جراحی انجام داده اید، انجیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سطح آهن بدن شما افزایش یابد و مشکل به طور موثر حل شود.

سخن پاياني

انجیر یک میوه مغذی است که کلسیم و فیبر زیادی دارد. مردم می توانند انجیر تازه یا خشک شده را مصرف کنند، اما باید توجه داشته باشند که انجیر خشک حاوی کالری و قند بیشتری است. شما میتوانید از انجیر خشک برای کم خونی در حد اعتدال، برای کمک به درمان انواع بیماری ها استفاده کنید، زیرا بعید است که آسیب و عوارض خاصی داشته باشد. انجیر خشک منبع خوبی از آهن است که به افزایش سطح هموگلوبین و در نتیجه پیشگیری از کم خونی کمک می کند.

برخی از افراد با ترکیب انجیر خشک و برخی دیگر از خشکبار های رایج بازار مانند خرید کشمش سبز و مویز و توت خشک و … میکس خوشمزه و در عین حال مقوی را تهیه می کنند. اگه به دنبال مشاهده ی ترکیب های

سوالات متداول

بهترین زمان برای خوردن انجیر خشک برای کم خونی چه زمانی است؟

انجیر خشک را صبح با معده خالی قبل از صبحانه بخورید.

۲ تا ۴ عدد انجیر خشک را شب در شیر جوشیده خیس کنید. صبح روز بعد ابتدا انجیر را بجوید و سپس شیر را بنوشید.

برای درمان کم خونی چه مقدار انجیر خشک، در طول روز می‌توانیم مصرف کنیم؟

مصرف منظم حدود ۵۰ گرم انجیر خشک در روز می تواند میزان هموگلوبین بیماران کم خون را افزایش دهد که باعث افزایش سطح هموگلوبین حدود ۰٫۵٪ در هر هفته می‌شود.

آیا مصرف انجیر خشک برای کم خونی موثر است؟

بله، حتی اگر انجیر خشک بالاترین منبع آهن نباشد، اما ثابت شده است که برای بهبود سطح هموگلوبین خون موثر است.

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا