آجیل

مهمترین فواید مصرف آجیل برای سلامتی

مهمترین فواید مصرف آجیل برای سلامتی مورد بحث ما در این مقاله از آجیل منوچهری می باشد. مصرف و خرید آجیل ها نیروگاه های تغذیه ای کوچکی هستند که می توانند در بسیاری از جهات برای سلامتی شما مفید باشند و باعث بهبود سلامت کلی شما شوند. هنگامی که تصور می‌شود آجیل و دانه‌ها، خوراکی‌های پرکالری هستند و باید از مصرف آنها اجتناب کرد؛ به عنوان جزء مهم از یک الگوی غذایی سالم ظاهر می‌شوند.

آجیل و دانه‌ها منبع غنی پروتئین گیاهی، فیبر رژیمی فراوان و سرشار از چربی‌های تک و چند غیر اشباع (از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ گیاهی) هستند. آنها همچنین حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی (مانند ویتامین E، منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس، منگنز) و مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

خاصیت آجیل برای سلامتی

خاصیت آجیل برای سلامتی بسیار زیاد است. به همین دلیل بیشتر افرادی که به دنبال بهترین خوراکی برای سلامت بدن هستند مغزیجات را انتخاب می‌ کنند. انواع مغزیجات با خواص متفاوتی به فروش می‌ رسند تا شما از آنها استفاده کنید. هر یک از خواص مربوط به آجیل را باید بشناسید تا بتوانید جهت درمان بیماری ‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن از آنها استفاده نمایید.

انواع آجیل رایج، شامل: بادام درختی، بادام هندی، پسته، فندق، بادام زمینی، گردو و…هستند. تحقیقات نشان می دهد که آجیل می تواند به کنترل قند خون، کاهش کلسترول، بهبود سلامت قلب و جلوگیری از افزایش وزن و … کمک کند. ما در این مقاله از آجیل و خشکبار منوچهری، برخی از فواید مصرف صحیح آجیل برای سلامتی را بیان کرده ایم؛ بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سلامت قلب با فواید مصرف آجیل
سلامت قلب با فواید مصرف آجیل

۱- خوردن آجیل برای سلامتی قلب

فشار خون و کلسترول بالا ، عامل خطر اصلی بیماری های قلبی عروقی هستند و انتظار می رود شیوع آن در سال های آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد. آجیل‌ها سدیم کمی دارند، که در برخی از مطالعات با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است. همچنین مصرف آجیل درختی با کاهش کلسترول کل، LDL، کلسترول “بد” و تری گلیسیرید مرتبط است.

آجیل حاوی چربی های غیراشباع و آنتی اکسیدان های مفید برای قلب است و مصرف منظم آن می تواند سلامت قلب را تقویت کند و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را برای مردان و زنان کاهش دهد. این بدان معناست که هر چه افراد به طور منظم آجیل مصرف کنند، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون و کلسترول بالا و برخی دیگر از بیماری های قلبی عروقی در آنها کاهش می یابد.

۲- مصرف آجیل برای کنترل و کاهش دیابت

آجیل فواید بالقوه ای را در مدیریت و پیشگیری از دیابت نشان می دهد. خوردن چهار وعده آجیل در هفته به شدت با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. برای کسانی که دیابت دارند، خوردن آجیل می تواند به حداقل رساندن و عوارض جانبی رایج، به ویژه برای زنان، کمک کند. برای افرادی که قبلاً به دیابت مبتلا بوده اند، خوردن آجیل خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن، به ویژه بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تمام آجیل ها به طور طبیعی دارای کربوهیدرات کم، چربی های سالم و پروتئین بالایی هستند و آنها را به یک میان وعده ایمن و خوشمزه برای افرادی تبدیل می کند که مراقب مصرف کربوهیدرات خود هستند.

۳- آجیل آنتی اکسیدان بالا

آجیل، مملو از آنتی اکسیدان است که به ترمیم سلول های آسیب دیده و تحت استرس کمک می کنند. بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن را می توان به التهاب مزمن و استرس نسبت داد؛ بنابراین به طور طبیعی، آنتی اکسیدان ها تفاوت زیادی ایجاد کرده و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کنند. افراد مسنی که آجیل مصرف می کنند، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان یا اختلالات شناختی، همراه با بیماری قلبی و دیابت دارند.

کاهش التهاب می تواند خطر ابتلا به هر بیماری مزمن، از جمله دیابت، بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد. خوردن مقدار زیادی غذاهای ضد التهاب به ویژه برای افراد مسن که بیشتر مستعد ابتلا به التهاب و بیماری های مزمن هستند، مهم است.

آجیل برای لاغری
آجیل برای لاغری

۴- کنترل و کاهش وزن با مصرف آجیل

آجیل نه تنها فواید تغذیه ای دارد، بلکه ممکن است به کنترل وزن بدن کمک کند. این امر به ویژه با توجه به افزایش نرخ چاقی در کشورهای توسعه یافته بسیار مهم است.

آجیل ها کالری بالایی دارند، اما ممکن است، از اضافه وزن محافظت کنند. نقش مهم آجیل، در تنظیم وزن و حفظ وزن و یافتن ارتباط معکوس بین مصرف آجیل و چاقی و دیابت، ثابت شده است. آجیل تنها غذایی است که با توجه به عوامل مخدوش کننده به شدت با وزن کمتر مرتبط است.

خوردن آجیل برای لاغری می‌تواند، گرسنگی و میل به خوردن را کاهش داده و در عین حال سیری را افزایش دهد. محتوای بالای چربی، پروتئین و فیبر موجود در آنها با هم کار می کنند تا رضایت طولانی مدت را فراهم کنند. رژیم غذایی سرشار از آجیل و دانه ها نیز با پیشگیری از بیماری به حفظ سلامتی شما با افزایش سن کمک می کند. افرادی که به طور منظم آجیل مصرف می کنند، نسبت به افرادی که به ندرت آجیل می خورند  وزن کمتری دارند و همچنین با خطر کمتری برای افزایش وزن در آینده روبرو هستند.

۵- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آجیل و دانه ها با تامین یک منبع فیبر غذایی برای سلامتی شما مفید هستند. فیبر نوعی کربوهیدرات تخصصی است که در غذاهای گیاهی یافت می شود و با عبور از دستگاه گوارش شما تجزیه نمیشود تا حرکات منظم روده را تقویت کند. فیبر همچنین به کاهش سرعت هضم کمک می کند. این بدان معنی است که قند از وعده غذایی شما به آرامی وارد جریان خون شما می شود و منجر به افزایش تدریجی قند خون شده که باعث افزایش انرژی،  بعد از صرف غذا میشود.

خوردن آجیل برای دستگاه گوارش
خوردن آجیل برای دستگاه گوارش

اگر حرکات روده شما منظم و درست نباشد، دچار مشکلات گوارشی زیادی می‌شوید. آجیل دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی است و این می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. از طرفی مواد مغذی و فیبر موجود در آجیل، التهاب و زخم را در زمان بسیاری کمی بهبود می‌بخشند. همچنین برای باکتری‌های روده بسیار مفیدند، زیرا با افزایش نوعی اسید چرب، سلول‌های روده بزرگ را سالم نگه می‌دارند.

برخلاف تصور عموم مردم، برخی از انواع آجیل می‌توانند در رفع ورم معده که نوعی مشکل گوارشی محسوب می‌شود، مفید باشند. زیرا در ترکیبات اکثر آجیل‌ها ویتامین B، کلسیم و فیبر است که تمامی این‌ها در تسکین درد معده اثر دارند. جالب است بدانید که مصرف مدام آجیل باعث می‌شود تا برخی از سرطان‌های مربوط به معده و روده از بدن شما دور بمانند.

۶- افزایش انرژی با مصرف آجیل

بسیاری از آجیل ها حاوی ترکیبی از پروتئین، چربی و مقداری کربوهیدرات هستند تا انرژی را در طول روز تامین کنند. همچنین منابع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم و فسفر نیز هستند.

خوردن روزانه مقداری آجیل به عنوان میان وعده سلامت شما را تقویت می کند و انرژی بیشتری برای شما فراهم می کند؛ بنابراین اگر احساس می کنید سطح انرژی شما در طول روز در حین کار کاهش می یابد و احساس خستگی میکنید، خوردن یک مشت آجیل را در نظر بگیرید.

۷- کمک به درمان کبد چرب

از دلایل به وجود آمدن عارضه کبد چرب، کم بودن تحرک و تغذیه نادرست است که عموما افراد چاق و دیابتی از آن رنج می​ برند. با یک رژیم غذایی مناسب و تغییر در سبک زندگی به راحتی می​توان این اختلال را مدیریت و درمان کرد.

درمان کبد چرب با آجیل
درمان کبد چرب با آجیل

شاید برخی افراد تصور کنند که مضرات آجیل برای کبد چرب زیاد است. ولی باید بدانید که آجیل یک غذای طبیعی، مغذی و برتر در رژیم افراد مبتلا به کبد چرب به حساب می‌آید. از طرفی به دلیل سختی پوست و ریشه های عمیق درختانشان، آجیل‌ها عاری از هر گونه سموم و آلودگی هستند و به طور مستقیم بر عملکرد کبد تاثیر دارند و یکی از وظایف آنها دفع سموم است.

پروتئین‌ها در اختلالات کبدی از نظر سلول‌سازی، ترمیم بافت‌ها و تقویت سیستم ایمنی مفید هستند. آنتی اکسیدان‌ها برای خنثی سازی رادیکال‌های آزاد مفید واقع می‌شوند. چربی‌های غیر اشباع برای اختلالات کبدی استفاده می‌شوند، زیرا از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کنند. بنابراین با توجه به این توضیحات، مصرف آجیل در کبد چرب نه تنها ضرری ندارد، بلکه بسیار مفید است.

۸- کمک به درمان کم خونی

آجیل ها یکی از مهم ترین و مفید ترین مغزها برای بهبود و درمان کم خونی هستند، هر یک از مغزهای موجود در آجیل به دلیل فراوانی آهن و ویتامین ها کمک فراوانی به از بین بردن کم خونی می کنند. یکی از دلایل اصلی کم خونی، فقر آهن در بدن است. آجیل ها منبع بسیار خوبی از آهن هستند که برای مبارزه با کم خونی استفاده می­شوند. انواع آجیل مفید برای کم خونی عبارتند از: گردو ، خرید پسته خام و گنجاندن آن در برنامه غذایی ، بادام هندی، فندق و غیره که به آن ها آجیل خون‌ساز نیز می­گویند.

خوردن آجیل برای بدنسازی
خوردن آجیل برای بدنسازی

۹- تامین انرژی بدنسازان با خوردن آجیل

یکی از مهم‌ ترین فواید آجیل این است که بدنسازان برای تامین انرژی از این خوراکی استفاده می‌ کنند. در واقع هر یک از افرادی که در رشته بدنسازی فعالیت می‌ کنند باید رژیم بدنسازی مناسبی داشته باشند. بدنسازان از انواع آجیل مانند بادام هندی، بادام درختی، گردو و … به عنوان یک میان وعده سالم استفاده خواهند کرد. آجیل منبع بی ‌نظیری از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری بدن است.

بیشترین میزان فیبر و پروتئین از آجیل دریافت می‌ شود. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران برای سلامت خود از آجیل استفاده می‌ نمایند. بادام زمینی به عنوان یکی از بهترین مغزیجات برای بدنسازان شناخته می‌ شود. بادام هندی دارای کربوهیدرات زیادی است و بدنسازانی که فعالیت ورزشی سنگین دارند می ‌توانند از این بادام استفاده کنند.

آجیل برای فشار خون
آجیل برای فشار خون

۱‌۰- کاهش فشار خون مهمترین فواید مصرف آجیل

 یکی دیگر از خاصیت ‌های آجیل برای سلامتی این است که جهت کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در واقع شما با استفاده از آجیل می ‌توانید سطح کلسترول خون را کمتر کنید. پسته به عنوان یکی از مغزیجات مفیدی شناخته می ‌شود که برای کاهش کلسترول مزیت زیادی دارد. اگر افراد دارای اضافه وزن باشند می ‌توانند با استفاده از پسته سطح کلسترول خون خود را تا حد زیادی کاهش دهند. خوردن گردو و بادام کمک می ‌کند تا میزان کلسترول بد کمتر شود. شما با استفاده از انواع مغزیجات فشار خون خود را تنظیم خواهید کرد.

۱‌۱‌- آجیل سرشار از مواد معدنی

 یکی دیگر از خاصیت ‌های آجیل برای سلامتی این است که سرشار از مواد معدنی می‌ باشد. آجیل ‌ها منبع مفیدی از انواع مواد مغذی هستند. مصرف آجیل همراه با کالری، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ های متفاوت و … است. شما می‌توانید با استفاده از آجیل منیزیم، فسفر، مس، منگنز، سلنیوم و مواد معدنی دیگر را به بدن خود برسانید.

مصرف آجیل برای روده و معده
مصرف آجیل برای روده و معده

۱‌۲- سلامت روده ها با آجیل

 یکی دیگر از فواید آجیل این است که سلامت روده‌ ها را تضمین می ‌کند. مصرف فیبر برای روده‌ های بدن ضروری است. در واقع اگر شما فیبر زیادی را به بدن خود برسانید احساس سیری می‌ کنید. شما با استفاده از انواع خوراکی‌ هایی که فیبر زیادی دارند می‌ توانید کالری بیشتری را دریافت کنید و با دریافت کالری بیشتر سلامت روده‌ ها را تضمین نمایید. فیبر دریافتی کمک می‌ کند تا حجم مدفوع در روده ‌های شما بیشتر شود و حرکت آن آسان ‌تر گردد. باکتری ‌های زیادی در روده وجود دارند که از فیبر تغذیه می‌ کنند و سپس آنها را به اسید چرب تبدیل خواهند کرد.

سخن پایانی

با توجه به انواع فواید سلامتی، حداقل یک دلیل وجود دارد که باید آجیل در وعده های روزمره شما قرار بگیرد. مصرف آجیل برای سلامتی بدن، از مغز گرفته تا ماهیچه ها و استخوانها، ممکن است به پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت کمک کند و به همان اندازه که میتوانند در بدن شما موثر باشند در آشپزخانه نیز هم همه کاره هستند. دستور العمل های آجیل و دانه های سالم ما را امتحان کنید تا از امروز از تغذیه آجیل لذت ببرید.

سوالات متداول

چه مقدار آجیل در طول روز می‌توانیم مصرف کنیم ؟

 روزانه در حدود، ۳۰ عدد مغز پسته، ۲۰ عدد بادام درختی، ۱‌۵ عدد بادام هندی، ۹ عدد مغز گردو و ۲۰ عدد فندق باید استفاده کنیم تا در سلامت کامل باشيم.

خواص مصرف آجیل برای بدن چیست؟

آجیل می تواند به کنترل قند خون، کاهش کلسترول، بهبود سلامت قلب، جلوگیری از افزایش وزن و … کمک کند.

آیا با مصرف آجیل باعث اضافه وزن می شویم؟

 آجیل تنها غذایی است که با توجه به عوامل مخدوش کننده به شدت با وزن کمتر مرتبط است. خوردن آجیل می‌تواند گرسنگی و میل به خوردن را کاهش دهد و در عین حال سیری را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا