آجیلخشکبار

مهم ترین مشکلات تولید و انبار داری انواع آجیل و خشکبار عمده

مشکلات تولید آجیل و خشکبار

آجیل ها از لذیذ ترین انواع دانه های درختی هستند که مراحل بسیار حساسی را طی می کنند تا در اختیار ما قرار گیرند‌. کشاورزان برای کاشت، نگهداری و برداشت این محصولات، دردسرها و هزینه های بسیاری را متحمل می شوند تا بتوانند محصولات آجیلی را سالم و باکیفیت به دست ما برسانند.

فروشگاه خرید آنلاین آجیل منوچهری با تهیه و تامین دانه های آجیلی سالم و مرغوب از بهترین و برترین کشاورزان منطقه، این امکان را برای مشتریان عزیز خود فراهم می کند تا با خیالی آسوده محصول مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت ممکن در بازار خرید نماید.

مهمترین مشکلات تولید و انبار داری انواع آجیل و خشکبار چیست؟

هزینه ی تولید و انبارداری آجیل و خشکبار چقدر است؟
هزینه ی تولید و انبارداری آجیل و خشکبار چقدر است؟

 ۱- هزینه کشت:

 در محیط امروزی برای شروع کشت منطقه ای باید صبر، تعهد، پشتکار، تیم کاری و توانایی سرمایه گذاری میلیون ها تومان داشت. تهیه نقشه زمین برای کاشت، حصارکشی، حفر و باز کردن زهکش ها، حفر گودال برای کاشت زهکش، هزینه بذر، کود، مواد آبیاری و هزینه اقدامات حفظ نباتات، هزینه های مالچ پاشی و سایه اندازی، عملیات زراعی، پاکسازی زهکش ها، استفاده از خاک تازه و مدیریت کشت های مخلوط از اجزای اصلی هزینه در کشت آجیل است. امروزه کشت با خرید زمین های دشتی مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی است.

۲- آفاتی که باعث تلفات عمده محصول می شوند :

کشت آجیل در مناطق مختلف ممکن است که مورد حمله انواع حشرات موذی و آفات قرار بگیرد.  این حشرات می توانند به تمام قسمت های درخت های آجیل، از ریشه گرفته تا میوه  را آلوده کنند. آفات عمده ای که باعث زیان قابل توجهی برای کشاورزان می شود؛ شامل کنه ها، حشرات ، کرم های ابریشم و کرم های خورنده ی ریشه خواهد بود. این آفات یا فصلی هستند یا با محصول پایدار هستند. آفات غیر حشره ای باعث ریزش گل و برگ می شوند. جدای از این، سایر آفات جزئی نهالستان، فیدرهای تنه، فیدرهای برگ و فیدرهای خشکبار به عنوان تکه های لنگنده در جریان تولید در نظر گرفته می شوند.

ممکن است به نظر برسد که درختان آجیل در برابر حشرات آفت نفوذ ناپذیر هستند؛ اما حقیقت این است که آنها می توانند مانند هر گیاه دیگری تسلیم شوند. شما می توانید با بازرسی درختان آجیل، آنها را از آفت نگه دارید.

۳- بیماری ها درختان بادام و پسته و… :

به گزارش بسیاری از کارشناسان و مهندسین کشاورزی در مناطق مختلف جهان، درختان آجیل در مراحل مختلف رشد و نمو خود، تحت تأثیر تعدادی بیماری قرار می گیرد. همچنین حدود ۲۰ نوع بیماری که درجات مختلفی به درخت آسیب وارد میکند در کشورهای مختلف کشف و شناسایی شده است.

درمان زودهنگام یک درخت آجیل بیمار، برای حفظ تمام تلاش شما و نگهداری از محصولات تا زمان برداشت، بسیار مهم است! برای اطلاع از بیماری هایی که درختان آجیل را تحت تاثیر قرار می دهند، ادامه مطلب را بخوانید. 

لکه های برگ

علاوه بر موضوع روش نگهداری گردو با پوست، ممکن از قبل تولید بیماری های مختلف لکه برگی که اصولا در درختان گردو رخ می دهد و در نتیجه فتوسنتز کاهش می یابد و استرس افزایش می یابد. لکه های برگ ممکن است زرد، قهوه ای یا سیاه و به اندازه یک سنجاق یا سکه باشند؛ اما در درختان آجیل همه آنها می توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد شما تاثیر بگذارند.

زمانی که متوجه لکه بر روی برگ شدید، یک برنامه سمپاشی را با استفاده از سموم یا اسپری های قارچ کش تدارک ببینید و انجام دهید؛ مگراینکه میوه خیلی جوان باشد که در این صورت ممکن است واکنش فتوکسیک وجود داشته باشد. در حالت ایده آل باید زمانی که لکه ها پدیدار شوند، سمپاشی را شروع کنید و تا اواسط تابستان هر ماه سمپاشی کنید تا درختان را از شر بیماری حفظ کنید. 

قارچ ریشه بلوط

 وقتی قارچ های کوچک طلایی رنگ در پایه درخت آجیل شما ظاهر می شود، نشانه خوبی است. درخت شما ممکن است از ریشه قارچی باشد و ممکن است که درخت از پوسیدگی قارچ عسلی رنج ببرد . درختان آلوده، ممکن است دچار خشکی شوند و اگر پوست آنها را جدا کنید، فن‌های میسلیوم سفیدی مشخص می شوند که می تواند به شما کمک کند که بفهمید که نوع بیماری چیست.

مشکل کم آبی در کاشت درخت بادام و پسته
مشکل کم آبی در کاشت درخت بادام و پسته

۴- مشکلات آب و آبیاری:

مشکلات آبیاری از عمده ترین مشکلات در تولید و انبار داری انواع آجیل و خشکبار است. بسیاری از کشورها از نظر منابع آبی غنی و بسیاری دیگر با کمبود آب مواجه هستند. با این حال، حتی در کشورهای غنی هم در سال های اخیر به دلیل عدم وجود سیستم آبرسانی کانالیزه و اثر باران نامنظم با مشکل آب مواجه هستند.

علاوه بر مورد قبل، کاهش سطح آب زیرزمینی به مسائل سوزان دامن زده است؛ اگرچه حوض‌ها، دریاچه‌ها، مخازن آب زیادی در مناطق مرتفع وجود دارد، اما به دلیل نگهداری نادرست، نگرش منفی مقامات ذی‌ربط یا سازمان‌دهی شده، مملو از گل هستند و اگر کشاورزان بخواهند از آنها استفاده کنند، باید متحمل هزینه های سنگین و گزافی شوند که ممکن است در توان آنها نباشد. سرمایه گذاری برای تصفیه ی این آب ها نیازمند میلیونها و حتی میلیاردها تومان است.

۵- اثرات جنگل زدایی، کاهش و نابودی جنگل های سبز:

  اثرات جنگل زدایی و از بین بردن جنگل های سبز، تاثیر عمیقی بر کشاورزی و تولید آجیل گذاشته است. این را می توان از حمله حیوانات وحشی و پرندگان، ازدحام در باغ منطقه، کاهش آب، افزایش دما، کاهش بارندگی و غیره متوجه شد. علاوه بر این، تامین کود برگ سبز برای کشاورزان بسیارگران تمام شده و آسیب زیادی را به آنها وارد کرده است.

۶- فقدان وسایل صرفه جویی در نیروی کار:

 تا به امروز، کشت آجیل در منطقه، طبیعت منحصر به فرد خود را حفظ کرده است؛ اما با مشکلاتی مانند نیاز به کارگر و نیروی کار روبرو است. نبود و فقدان وسایل و دستگاه های مربوط به کاشت، نگهداری آجیل در طولانی مدت و برداشت، موجب می شود که به نیروی کار بیشتری احتیاج پیدا کرده و هزینه ها برای تولید کنندگان، افزایش یابد.

نگهداری آجیل عمده در انبار و سوله
نگهداری آجیل عمده در انبار و سوله

۷- ثبات در تولید:

کوانتوم بازده در هر منطقه متفاوت است؛ در مقابل، نرخ عملکرد به دلیل تغییرات آب و هوایی، باران، بیماری ها و آفات پایدار نیست. به طوری که کشاورزان باید با وضعیت بی ثباتی در تولید مواجه شوند. این روند بر توسعه اقتصادی-اجتماعی کشاورزان تأثیر می گذارد.

۸- مشکل در رشد کشت های متقابل: 

در طی چندین دهه، کشت سنتی از محبوبیت بالایی برخوردار بود؛ اما امروزه کشت آجیل به صورت سنتی، محبوبیت خود را در تولید محصولات از دست داده و کشاورزان از روشهای جدید صنعتی استفاده می کنند؛ زیرا بیماری‌های مختلف، رفتار نرخ نامنظم، اختلالات ناشی از حیوانات، حمله پرندگان و غیره، رشد این محصولات را با مشکل مواجه می کرد. بنابراین، عدم موفقیت در کشت‌های سنتی، مشکلات باغداران منطقه‌ای را تسریع کرده است که تاثیر نامطلوبی بر عملکرد دارد.

۹- مدیریت و حفاظت محصول:

بر خلاف سایر محصولات کشاورزی، درختان آجیلی منطقه باید به درستی نگهداری شود تا از مزایای عملکرد بهتر برخوردار شود. باید در تمام مراحل کاشت، نگهداری، برداشت و پس از برداشت، محصول از بلایای طبیعی، آفات و سایر بیماری ها، حیوانات، نیروی کار، فنی، سرقت و غیره محافظت شود. بنابراین رشد و نگهداری آن بسیار سخت است و نیازمند رسیدگی و محافظت بالایی است.

آنتراکنوز چیست؟
آنتراکنوز چیست؟

آنتراکنوز چیست و روش از بین بردن آنتراکنوز درختان چیست؟

آب و هوا در اواخر بهار و اوایل تابستان، باعث می شود تا آنتراکنوز بهتر روی درختان آجیل زنده بماند. هر چه قارچ برگها را آلوده کند، می تواند باعث ریزش زودرس آنها شود و در نتیجه برگ درختان از بین می رود یا ضایعات ظاهری روی خود آجیل ایجاد می شود. می توانید درختان خود را با گونه های مقاوم به آنتراکنوز جایگزین کنید یا می توانید با  اسپری های ضد قارچ مانند مانکوزب یا بنومیل، درختان خود را نجات دهید.

بهداشت درختان برای جلوگیری از خطرات ممکنه، بسیار مهم است. ایجاد یک برنامه اسپری و سم پاشی  پیشگیرانه می تواند اقدامی به موقع و اثر گذار باشد. زمانی که برگ ها تازه شروع به بازشدن می کنند، باید با استفاده از اسپری ضد قارچ آنها را سم پاشی کنند.

از بین بردن کنه انواع آجیل و خشکبار در انبار

کنه ها می توانند انواع مختلفی از آسیب را به درختان آجیل وارد کنند.

کنه‌های عنکبوتی: واضح‌ترین ویژگی آن‌ها برنزی‌رنگ روی برگ‌ها و تارهای ظریف است. در صورت وجود کنه ها، شما  می‌توانید منتظر بمانید و تماشا کنید که آیا شکارچیان طبیعی از وضعیت مراقبت می‌کنند یا خیر. اما اگر شکارچیان طبیعت توانایی کنترل وضعیت را نداشته باشند و آسیب جدی برای درختان وجود داشته باشد، باید خودتان مداخله کنید و آنها را از بین ببرید.

از بین بردن کرم آجیل

یکی از مهم‌ ترین مشکلاتی که افراد بعد از خرید آجیل برایشان به وجود می ‌آید مشاهده کرم در آجیل است که باید به فکر از بین بردن کرم آجیل باشند. متاسفانه امروزه برخی از فروشگاه‌ ها آجیل‌ های بی‌ کیفیت و کهنه را به مشتریان خود ارائه می ‌دهند. در صورتی که شما آجیل کهنه و بی ‌کیفیت را خریداری کنید باید به فکر از بین بردن کرم درون مغزیجات باشید.

برای اینکه آجیل‌ ها کیفیت طولانی مدت داشته باشند و حشرات آنها را از بین ببرید بعد از خرید آجیل باید آن را دو روز در فریزر بگذارید. پس از دو روز می‌ توانید آجیل را جهت استفاده کردن از فریزر بیرون بیاورید. این کار کمک می‌کند تا اگر حشرات درون آجیل قرار گرفته ‌اند از بین بروند. در صورتی که شما آجیل تازه و با کیفیت را خریداری کنید با مشکل کرم در آجیل مواجه نمی ‌شوید.

پروانه کادلینگ چیست؟
پروانه کادلینگ چیست؟

پروانه کادلینگ چیست و راهکار از بین بردن پروانه کادلینگ

 از آنجایی که این حشرات آفت در اوایل چرخه زندگی خود به آجیل می خزند، بسیار مهم است که آنها را در طول فصل تحت نظر داشته باشید. آنها در پشت پوست یا در خاک و درون پیله زندگی می کنند. سپس به صورت بالغ بیرون می آیند تا روی درختان میوه و آجیل مجاور تخم بگذارند. زمانی که جمعیتی از شب پره های گلدار شروع به تولید مثل در درختان آجیل شما کردند؛ خلاص شدن از شر آنها بسیار سخت است.

استفاده از تله‌های چسبنده و حشره کش های ایمن، می‌تواند به نازک شدن جمعیت پروانه‌های گوشتی بالغ کمک کند.

سایر آفات احتمالی درختان آجیل، شامل سرخرطومی ها هستند. این حشرات به ندرت مشکل دارند؛ مگر اینکه به تعداد قابل توجهی افزایش یابند.

کرم کادلینگ چیست؟

کادلینگ یکی از مهم‌ ترین حشراتی است که در آجیل به وجود می ‌آید. برای از بین بردن کرم آجیل و کادلینگ باید از تله‌ های چسبنده استفاده شود. برای از بین بردن کادلینگ در آجیل باید از حشره کش‌ های ایمن استفاده شود. کادلینگ در اوایل رشد به آجیل می‌ چسبد. در طول فصول گوناگون کادلینگ درون آجیل زندگی می‌ کند بعد از آن بالغ می‌ شود و روی درختان تخم می ‌گذارد. برای اینکه پروانه کادلینگ از بین برود پروسه دشواری طی خواهد شد. جهت از بین بردن این پروانه تنها باید فروشگاه‌ هایی که فروش عمده آجیل را بر عهده دارند اقدامات لازم را انجام دهند.

از بین بردن حشترات انواع آجیل و خشکبار در انبار

بسیاری از گونه های فلس به درختان آجیلی حمله می کنند، و در این اقدام آنها، شما متوجه زیان های بسیاری خواهید شد. شما باید ابتدا، با جدا کردن لایه ی ملایمی از پوشش درخت با یک تیغه نازک، بررسی کنید که برآمدگی یا نقطه مبهم جدید در واقع یک حشره فلس دار است یا نه.

اگر حشره نرمی در داخل آن وجود داشت، باید برای از بین بردن آن برنامه ریزی کنید و درخت خود را با استفاده از سموم یا اسپری های ضد آفات، در فصلی که درخت در خواب است؛ اسپری کنید. همانطور که ملاحضه می کنید مشکلات تولید و نگهداری آجیل و خشکبار بسیار زیاد و متنوع می باشند.

از بین بردن شته درخت
از بین بردن شته درخت

از بین برد شته ی انواع آجیل و خشکبار در انبار

 این حشرات نرم بدن، تقریباً روی هر نوع گیاهی که فکرش را بکنید، وجود دارند و می توانند به ویژه برای تولیدکنندگان مانند درختان آجیل ویرانگر باشند. عسلک چسبنده آنها به کپک دوده فرصت زیادی می دهد تا برگ های فتوسنتز کننده را پنهان کند و آنها را از بین ببرد و قدرت کلی و تغذیه خود را کاهش دهد‌. همچنین می تواند باعث شود که شکوفه ها و جوان ها ظاهر شوند و ادامه روند طبیعی را به طور طبیعی انجام دهند.

خلاص شدن از شر شته ها در درختان آجیل مستلزم یک چیز دو جانبه است؛ زیرا شته ها همیشه توسط مورچه ها پرورش می یابند. می‌توانید آنها را با یکی از حشره‌کش‌های متعدد، درمان کنید؛ به این صورت که به تمام برگها ی درخت اسپری کنید تا مورچه ها و شته ها را از بین ببرید.

روش از بین بردن پروانه آجیل

جهت از بین بردن کرم آجیل و پروانه‌ هایی که درون آجیل وجود دارند باید روش‌ های مناسبی را به کار بگیریم. یکی از مهم ‌ترین مشکلاتی که امروزه افراد با آن مواجه می ‌شوند وجود کرم و پروانه در آجیل است. فریز کردن آجیل یکی از بهترین اقداماتی می ‌باشد که مانع وجود کرم و پروانه در آجیل خواهد شد. بنابراین فروشگاه‌ هایی که فروش عمده انواع مغزیجات را بر عهده دارند از سردخانه ‌های استاندارد برای نگهداری آجیل استفاده می ‌نمایند. فریز کردن انواع مغزیجات بهترین روش جهت از بین بردن پروانه آجیل است. در صورتی که پروانه درون انواع مغزیجات وجود داشته باشد امکان دارد حجم زیادی از مغزیجات از بین برود.

 بر همین اساس خوردن این نمونه از مغزیجات نه تنها برای شما مزیتی ندارد بلکه امکان دارد مضرات متفاوتی برای بدنتان داشته باشد. حشره کش‌ های زیادی هستند که برای از بین بردن کرم آجیل و پروانه آجیل مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نمونه حشره کش ‌ها را شما به تنهایی نمی ‌توانید مورد استفاده قرار دهید. استفاده از حشره کش‌ های پروانه آجیل، تنها توسط فروشگاه‌ هایی انجام می شود که حجم زیادی از آجیل را به فروش می‌ رسانند.

روش نگهداری آجیل عمده در سردخانه
روش نگهداری آجیل عمده در سردخانه

روش نگهداری آجیل عمده در سردخانه

برای از بین بردن کرم آجیل دمای مناسب مهمترین مسئله‌ ای است که باید به آن توجه شودو هر یک از فروشگاه و تولیدی هایی که فروش و خرید آجیل را بر عهده دارند باید حجم زیاد آجیل را در سردخانه ‌ها نگهداری کنند. شرایط مناسب جهت نگهداری آجیل در سردخانه‌ ها تنها در صورتی فراهم می‌ شود که دمای استاندارد در سردخانه وجود داشته باشد. دمای صفر الی ۱۰ درجه سلسیوس بهترین دمایی است که در سردخانه فراهم می ‌گردد.

همچنین رطوبت سردخانه باید بین ۶۵ الی ۷۵ درصد باشد. در این شرایط می ‌توانیم آجیل را به مدت ۸ الی ۱۲ ماه نگهداری نماییم. البته شرایط نگهداری خشکبار در منزل متفاوت میباشد .در صورتی که مقدار رطوبت از دو درصد بیشتر شود آجیل‌ های سردخانه تیره و کهنه می‌ گردند. با افزایش رطوبت آجیل‌ ها امکان دارد کپک بزنند. بر همین اساس باید دما و میزان رطوبت سردخانه به درستی فراهم شود تا آجیل ‌ها کیفیت خود را از دست ندهند.

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا