آجیل

عوارض مصرف بیش از حد آجیل چیست؟

اثرات جانبی مصرف بیش از حد آجیل چیست؟

مصرف بیش از حد آجیل و عوارض آن باید نکته ای باشد که در زمان خرید آجیل ، در کنار فواید آجیل برای سلامتی در نظر گرفته شود. آجیل ها خوردنی هایی لذیذ، مقوی و منابعی غنی از مواد مغذی و مواد معدنی، فیبرهای خوراکی، آنتی اکسیدان و پروتئین ها هستند که برای سلامت جسم و تقویت سیستم ایمنی، بسیار مفید می باشند. آجیل ها از خواص بی نظیری برخوردارند که هر کدام از آنها در تقویت و بهبود عملکرد بخشی از بدن نقش دارند.

شما می توانید، مصرف منظم و روزانه آجیل را به عنوان صبحانه یا میان وعده، در رژیم غذایی خود بگنجانید و دیگر نگران سلامت جسمی خود نباشید؛ زیرا آجیل ها دارای خواص بسیار زیادی برای تمام اندام های بدن هستند. البته مصرف آجیل ها تا زمانی که در حد مجاز و اعتدال باشد، برای بدن مفید است؛ در غیر این صورت برعکس عمل کرده و به بدن آسیب های جدی خواهد زد. اگر به اطلاع درباره فواید و مضرات آجیل ها علاقمندید، در این مقاله با ما همراه باشید.

عوارض مصرف بیش از حد آجیل
عوارض مصرف بیش از حد آجیل

مصرف صحیح آجیل ها چگونه به بدن کمک می کند؟

مصرف صحیح و در حد اعتدال آجیل ها می تواند به کنترل وزن شما کمک شایانی کند. درست است که آجیل ها چربی زیادی دارند، اما این بدان معنا نیست که باید از خوردن آنها اجتناب کنید؛ بلکه می توانید با مصرف بهینه از آنها، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

مصرف آگاهانه ی آجیل ها با موارد زیر همراه هستند:

  • پروتئین و فیبر بالا ی موجود در آجیل ها، باعث می شود تا بدن انرژی لازم را بدست آورده و معده احساس سیری کند؛ بنابراین، اینگونه کالری کمتری مصرف می کنید و وزن شما کاهش می یابد.
  • همچنین، بیشتر چربی موجود در آجیل، غیراشباع است که برای شما بهتر از نوع اشباع موجود در گوشت یا چربی های ترانس در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است. مصرف درست آجیل ها به تثبیت قند خون و انسولین و هورمونی که آن را تنظیم می کند، کمک می کند.
  • آجیل ها حاوی مقدار مواد مغذی بالایی هستند؛ آنها فقط شامل پروتئین ها، فیبر و چربی های سالم نیستند؛ بلکه آجیل ها همچنین دارای مقدار زیادی مواد مغذی دیگر، مانند ویتامین E و B6، اسید فولیک، نیاسین، منیزیم، روی، مس و پتاسیم هستند که بدن را برای درمان و مقابله با بیماری ها آماده و تقویت می کنند.
  • در آجیل ها، مواد معدنی مانند سلنیوم و منگنز، ویتامین‌های C و E و همچنین فلاونوئیدها، فنل‌ها، پلی فنل‌ها و سایر مواد وجود دارند که به عنوان یک تیم برای کمک به محافظت از سلول های شما کار می کنند و کلسترول بد خون را کاهش می دهند. آنها همچنین از سفت شدن رگ ها و تصلب شرایین، بیماری های قلبی و سکته پیشگیری می کنند و باعث می شوند تا قلب سالم تری داشته باشید.
  • مصرف در حد اعتدال از انواع آجیل به کنترل دیابت نوع ۲ کمک می کند و این تا حدی به این دلیل است که مواد موجود در آن به کنترل افزایش وزن و همچنین سطوح بالای قند (گلوکز) و چربی (لیپیدها) که می تواند در بدن و خون شما منجر به بیماری شود؛ کمک می کند.
  • آنها همچنین به بهبود عملکرد گوارش و هضم غذا کمک کرده و به دلیل دارا بودن مقداری فیبر خوراکی، موجب دفع سموم ‌و مواد زائد موجود در روده می شوند.

مقدار مصرف مجاز آجیل در برنامه غذایی

این مسئله که مقدار مصرف مجاز آجیل در برنامه غذایی را بدانید بسیار مهم است. اندازه توصیه شده استفاده روزانه آجیل برای افراد بزرگسال، حدود یک مشت بزرگ می ‌باشد. شما مقدار زیادی از آجیل را نباید در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر مقدار زیادی از انواع آجیل را استفاده کنید امکان دارد دچار اضافه وزن شوید. اگر مایل هستید از آجیل برای درمان بیماری‌ های متفاوت استفاده نمایید بهتر است که با پزشک جهت مقدار مصرف مجاز آجیل مشورت کنید. پزشک به شما راهنمایی های لازم را ارائه می دهد تا بهترین برنامه غذایی را با استفاده از انواع مغزیجات داشته باشید.

مضرات مصرف بی رویه ی آجیل چیست؟

همه ما می دانیم که آجیل ها فوق العاده سالم و مغذی هستند و سرشار از مواد معدنی، فیبرهای خوراکی و ویتامین می باشند که مصرف آنها برای بدن ضروری است و سلامتی ذهن و جسم را به همراه دارد. اما باید توجه داشته باشید که مصرف آجیل ها تا زمانی مفید واقع می شوند که در حد اعتدال باشد؛ در غیر این صورت، عوارضی را به همراه خواهد داشت که موجب اختلال در عملکرد طبیعی بدن شده و موجب ایجاد ناراحتی در افراد خواهد شد.

این عوارض عبارتند از:

تاثیر مغزیجات آجیلی بر مشکلات گوارشی

آجیل ها حاوی مقداری فیبر خوراکی هستند که اگر به اندازه مصرف شوند به هضم محتویات درون معده کمک می کند. اما اگر در خوردن آجیل زیاده روی کنید، میزان فیبر مصرفی نیز بالا رفته و باعث ایجاد ناهنجاری هایی مانند بوی بد دهان، نفخ، سنگین شدن و درد معده، اسهال و بی حالی می شود. همچنین هنگام مصرف آجیل باید آب بنوشید؛ زیرا اگر فیبر موجود در آجیل بدون آب مصرف شود، موجب یبوست شده و در برخی موارد حاد، موجب سندروم روده تحریک پذیر می شود.

همچنین آجیل ها دارای فیتات ها و تانن ها هستند که به بقای آجیل کنک می کنند؛ اما به راحتی در معده هضم نمی شوند و منجر به اسهال می شوند. البته باید بدانید که آجیل ها دارای چربی های بسیاری هستند که در صورت مصرف بی رویه، آنها نیز منجر به اسهال می شوند.

ریزش مو و دردهای عضلانی با مصرف زیاد آجیل

مصرف بیش از حد آجیل ها عوارضی را به دنبال دارد که از نمونه های آن می توان به ریزش مو و درد های عضلانی اشاره نمود. مصرف میزان بالای آجیل ها به شکنندگی ناخن ها، درد های مفصلی و درد در ماهیچه ها ختم می شود. آجیل ها حاوی مقادیری سلنیوم هستند و تجمع بالای سلنیوم در بدن افراد موجب درد های ماهیچه ای و مفصلی می شود.

مصرف بیش از حد آجیل برای فشار خون بالا

مصرف آجیل های خام تاثیری بر فشار خون ندارد و این مورد مربوط به آجیل های نمکی و شور است. مثلا اگر خرید آجیل خام داشته باشید و مصرف نمایید برای شما از لحاظ فشار خون مشکلی پیش نخواهد آورد. مصرف بیش از حد آجیل های نمکی به دلیل وجود نمک برای بیمارانی که سابقه فشار خون بالا دارند، توصیه نمی شود؛ زیرا نمک موجب بالا رفتن فشار خون شده و عوارض مطلوبی را در پی نخواهد داشت

جلوگیری از اضافه وزن با آجیل
جلوگیری از اضافه وزن با آجیل

اضافه وزن

همانطور که میدانید، آجیل ها دارای فیبرها و چربی های مفیدی هستند که اگر در حد اعتدال مصرف شوند، باعث کاهش اشتها و لاغری خواهند شد؛ اما برعکس آن نیز ممکن است. اگر در مصرف آجیل زیاده روی کنید، به دلیل فیبر، چربی و کالری بالایی که در آن موجود است، دچار افزایش وزن خواهید شد.

جلوگیری از بی خوابی شبانه با آجیل
جلوگیری از بی خوابی شبانه با آجیل

بی خوابی

آجیل ها به دلیل انرژی بالایی که دارند، اگر بیش از حد اعتدال مصرف شوند، منجر به بی خوابی شده و کیفیت خواب افراد را از بین می برند.

مضرات آجیل برای کلیه

آجیل ها منابعی از سدیم و پتاسیم هستند که مصرف بالای آن برای افراد سالم ایجاد ناراحتی های کلیوی کرده و برای بیماران کلیوی مانند سم است.اگر شما به سنگ کلیه مبتلا هستید باید بدانید که مضرات آجیل برای کلیه زیاد است. در واقع اگر مقدار مصرف مجاز آجیل در برنامه غذایی را بدانید دچار سنگ کلیه نمی ‌شوید.

آجیل دارای اگزالات بسیار زیادی می‌ باشد. در بسیاری از سنگ‌ های به وجود آمده درون کلیه، این ماده مشاهده می‌ گردد. اگزالات در سیب زمینی سرخ شده، چغندر، چیپس و … وجود دارد. در صورتی که مقدار زیادی آجیل را به صورت روزانه استفاده کنید دچار سنگ کلیه خواهید شد. بنابراین حد اعتدال را جهت استفاده از آجیل رعایت کنید تا دچار سنگ کلیه نشوید.

 

جلوگیری از آلرژی با پاسته
جلوگیری از آلرژی با پاسته

ایجاد آلرژی

آجیل ها از ترکیبات مختلفی مانند بادام هندی، پسته، بادام زمینی، بادام درختی و .‌‌… تشکیل شده است که مصرف برخی از آنها برای یک سری از افراد ایجاد آلرژی می کند. برای مثال، بادام هندی دارای پروتئینی به نام آمندین است که یک آلرژن است. علائم آلرژی آن هم شامل تورم زبان، خارش گلو، تورم و خارش لب و دهان است. البته در موارد بسیار شدید با حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس، فشار خون پایین، گیجی، کهیر و اختلال صدا همراه است.

بادام زمینی نیز نوع دیگری از آجیل است که بیشترین آلرژی را در افراد ایجاد کرده است. مصرف بادام زمینی، مستعد آلودگی سالمونلا و قارچ ها است؛ زیرا رشد آن در زیر زمین و در میان رطوبت و گرما صورت می گیرد‌. این قارچ ها شامل سم های آفلاتوکسین هستند که ماده ی سرطان زا تولید کرده و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد‌.

علائم آلرژی به بادام زمینی در موارد معمولی با خارش، ناراحتی معده و کهیر همراه است؛ اما در موارد شدید با احساس سوزش در دهان، تورم گلو، دهان و صورت، سختی در تنفس، حمله به آسم، آنافیلاکسی و مرگ را به دنبال خواهد داشت.

روزانه چقدر آجیل بخوریم؟

اگر شما جزو دسته افرادی هستید که شرایط گوارشی نرمال و خوبی دارید، در طول روز ورزش می کنید و به میزان لازم آب می نوشید، روزانه یک مشت آجیل برای شما مناسب است و ضرری ندارد. اما اگر گوارش شما( معده و روده) ضعیف و دچار مشکل است، یا از آلرژی رنج می برید، بهتر است از مصرف هر روز آجیل اجتناب کنید و در مورد نحوه مصرف آجیل با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض مصرف زیاد پسته

عوارض مصرف زیاد پسته را باید به خوبی بشناسید تا مقدار مجاز آجیل در برنامه غذایی را تعیین کنید. یکی از مهمترین عوارض مصرف بیش از اندازه پسته، اضافه وزن می باشد. شما در صورتی که پسته را در حد زیاد استفاده کنید فشار خون تان افزایش پیدا می ‌کند. مشکلات کلیوی، افزایش سطح منگنز و احتمال افزایش سنگ کلیه به عنوان دیگر عوارض مصرف زیاد پسته شناخته می‌ شوند. اگر شما مقدار زیادی از پسته را به صورت روزانه استفاده نمایید با مشکل سرطان و افزایش خطر آکریل آمید مواجه خواهید شد.

عوارض مصرف زیاد بادام

عوارض مصرف زیاد بادام را باید بشناسید تا به صورت اصولی از این خوراکی استفاده کنید. مصرف زیاد بادام امکان دارد موجب یبوست گردد. همچنین اگر شما مقدار زیادی بادام را استفاده کنید جذب مواد مغذی در بدنتان با سرعت کمتری انجام خواهد شد. مصرف زیاد بادام موجب افزایش وزن می ‌گردد و آلرژی ایجاد خواهد کرد. اگر شما مقدار زیادی از بادام را به صورت روزانه استفاده کنید کلیه سنگ ساز خواهد شد. مصرف بادام موجب دریافت ویتامین‌ های زیاد می ‌گردد و این مسئله برای بدن مزیت زیادی ندارد.

عوارص مصرف بیش از حد فندق
عوارص مصرف بیش از حد فندق

عوارض مصرف زیاد فندق

اگر عوارض مصرف زیاد فندق را بشناسید می ‌توانید مقدار مناسبی از این آجیل را به صورت روزانه استفاده کنید. به طور کلی مقدار مصرف مجاز آجیل در برنامه غذایی اهمیت زیادی دارد. شما با استفاده حجم زیاد فندق امکان دارد دچار مشکلاتی مانند افزایش فشار خون شوید. اسید چرب زیادی در فندق وجود دارد که نشان میدهد مصرف بیش از حد فندق برای چاقی میتواند زمینه ساز باشد. مصرف زیاد فندق موجب اسهال و مشکلات گوناگون در روده می ‌گردد. بر همین اساس شما باید روزانه مقدار مناسبی از فندق را استفاده کنید تا دچار مشکلات بیان شده نگردید.

نتیجه گیری

اگر به دنبال سلامتی جسم و ذهن خود هستید، بهتر است که آجیل تازه، مرغوب و با کیفیت را در حد اعتدال مصرف کنید تا انرژی لازم را برای بدن خود تامین کنید.

 فروشگاه منوچهری با تهیه و تامین بهترین و مرغوبترین آجیل در سطح کشور فعالیت می کند و همه ی خدمات مورد نیاز شما را در بهترین نحو ممکن به شما ارائه می دهد. 

سوالات متداول

● آیا آجیل ها باعث اضافه وزن می شوند؟

بله. در صورت زیاده روی منجر به چاقی خواهند شد.

● تجمع سلنیوم در بدن موجب چه چیز می شود؟

موجب دردهای عضلانی و مفصلی

● مصرف بالای سدیم منجر به چه خواهد شد؟

فشار خون بالا، پوکی استخوان، سرطان معده و مشکلات کلیوی

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا