آجیل

ساده ترین روش نگهداری آجیل در منزل ، برای طولانی مدت | آجیل منوچهری

یکی از سنتی ترین روش نگهداری آجیل در منزل ، استفاده از روش خشک کردن است. با این روش، هم جلوگیری از غیر قابل مصرف شدن مواد غذایی،مقدار وزن و میزان حجم کالا نیز کم میشود. و موجب آسان تر شدن بسته بندی، حمل و نقل و نگهداری آن می شود. ما ایرانی ها مخصوصا در مورد آجیل خشکبار ، معمولا به صورت فله اقدام به خرید آجیل می نماییم. ولی اگر بیشتر از مقدار مورد نیاز اقدام به تهیه ی انواع آجیل و خشکبار کرده اید و نمیدانید چگونه برای مدت زمانی طولانی مغزیجات خود را نگهداری کنید ، با آجیل منوچهری همراه باشید.

بهتر است حتما آجیل و خشکبارمان را از مراکز و فروشگاه های معتبر و تولید کنندگانی که مجوز و تاییدیه پرورانه بهداشت را دارا می باشند و محصول را در بسته بندی هایی با علامت سیب سلامت عرضه می کنند تهیه کنید.

روش نگهداری آجیل در منزل در طولانی مدت

شما باید انواع روش نگهداری آجیل در منزل را باید بشناسید. با شناخت هر یک از روش ‌های نگهداری از آجیل می ‌توانید مدت زمان زیادی از آجیل استفاده کنید. امروزه بسیاری از افراد که مایل هستند حجم زیادی از آجیل را خریداری کنند باید روش نگهداری از آجیل را بشناسند. برخی از مهم‌ ترین روش ‌هایی که مربوط به نگهداری طولانی مدت خشکبار و آجیل در منزل هستند عبارتند از :

نگهداری-آجیل-در-فریزر
نگهداری-آجیل-در-فریزر

۱٫ نگهداری از آجیل و خشکبار در یخچال

 یکی از بهترین روش نگهداری آجیل در منزل مانند نمونه ی کلان انبار داری انواع آجیل و خشکبار این است که بسته ‌بندی‌ های متفاوت آجیل را در یخچال نگه دارید. در صورتی که دمای ۴ درجه سانتیگراد را روی یخچال بگذارید قادر خواهید بود دو ماه الی یک سال از آجیل استفاده کنید.

۲٫ قرار دادن آجیل و خشکبار در فریزر

نگهداری آجیل در فریزر به عنوان یکی دیگر از روش نگهداری آجیل در منزل می ‌باشد. آجیل ‌ها در ظروف دارای درب و تمیز قرار می‌ گیرند و سپس به فریزر منتقل می ‌شوند. اگر مایل هستید بعد از خارج کردن آجیل از یخچال و فریزر، طعم آجیل عوض نشود و طعم اولیه آن را احساس کنید باید حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه، مغزیجات را درون فر بگذارید. شما به مدت یک الی دو سال می‌ توانید آجیل را در فریزر نگه دارید.

اگر به هر دلیلی آجیل بیشتر از مصرفتان دارید،حتما در فضایی به دور از رطوبت و گرما و در بسته بندی یا ظرف های درب دار نگهداری نمایید. هرچند در فضای یخچال هم نمی توان بیشتر از ۶ ماه آجیل و خشکبار را نگهداری کرد ولی در فضای فریزر میتوان این را به یکسال نیز رساند.

روش-نگهداری-مغزیجات-در-منزل
روش-نگهداری-مغزیجات-در-منزل

۳٫ نگهداری از آجیل و خشکبار خام

یکی دیگر از روش نگهداری آجیل در منزل این است که به صورت خام آن را نگهداری کنید. ماندگاری آجیل خام نسبت به مدل ‌های بو داده بیشتر است. آجیل خام حدود یک سال سالم می ‌ماند ولی آجیل بو داده چند هفته مزه خود را حفظ می ‌کند.

حدودا بخش زیادی از آجیل و خشکبار در ماه های مرداد و شهریور به بار مینشیند.در ابتدا آجیل و خشکبار تازه چیده شده را به صورت خام نگهداری ‌می کنند. ولی در هوای گرم ، برای نگهداری آن ها احتیاج به سردخانه می باشد.انواع خشکبار خام کم کم به دست عرضه کنندگان و فروشگاه های مختلف می رسد و آنها نیز با توجه به نیاز بازار بو داده کرده و به دست مشتری می رسانند.

هرچند آجیل خام را میتوان در محیط سرد تا دو سال نگه داشت، اما آجیل نمکی و پخته شده بیشتر از چند هفته نگه داشت ،گرما و رطوبت اصلی ترین عوامل فاسد شدن آجیـــل و خشکبار می باشندزیرا امکان رشد قارچ را در خشکبار را بیشتر می کنند.

 شرایط نگهداری آجیل اهمیت بالایی دارد؛ فرق عمده ی که بین آجیل بوداده و آجیل خام هست بیشتر به نمک به مصرف شده در آجیل بوداده است. زمانی که مغز ها با نمک بریان میشوند سبب طعمی متفاوت و مطبوع تر می شود که خیلی ها طرفدار این طعم ها هستند.

برای خشکبار پوست دار، اگر پوسته رویه آن را جدا کنید نمی توانید بیشتر از دو هفته آجیلتان را تازه نگهدارید.

متاسفانه برخی تولیدکنندگان برای شکیل تر جلوه دادن از براق کننده های غیر استاندارد استفاده می کنند که برخی از این براق کننده ها برای سلامتی مضر بوده ، و خرید انها اصلا توصیه نمی شود.

حفظ-تازگی-آجیل-در-بلند-مدت
حفظ-تازگی-آجیل-در-بلند-مدت

حفظ تازگی آجیل و خشکبار

برای روش نگهداری آجیل در منزل باید آجیل را در فضایی تاریک بدون گرما و رطوبت نگه های کرد، زیرا دانه های آجیــل دارای چربی می باشند.و این عوامل موجب آسیب به بافت چربی دانه می شود زمینه ساز آسیب به دانه و فراهم نمودن شرایط.فاسد شدن و پرورش قارچ و باکتری در مغز دانه می شود.

آجیل به صورت عمومی می تواند زمانی طولانی سالم و تازگی خود را حفظ کند، این.دانه های جادویی نسبتاً مدت زمانی طولانی قابل استفاده می باشند، اما عمر و میزان مقاومت هر کدام با دیگری متفاوت می باشد.

ولی گاهی ممکن است آجیل بوی نای دهد و یا آجــیل خریداری شده تازه نباشد و بخواهیم بوی نم آن را از بین ببریم.

برای این کار بهتر است آجیل را به صورت صفحه ای در ظرفی فلزی پخش کنیم و در دمای ۳۵۰ درجه در فر قرار دهیم. پنج دقیقه کافیست را بوی بد آجــیل گرفته شود.

سپس در فضای محیط قرار دهید تا خنک شود. و میل فرمایید.

یکی دیگر از روش نگهداری آجیل در منزل این است که در داخل نایلون و دور از رطوبت نگهداری شود.

روش نگهداری بلند مدت آجیل

روش نگهداری آجیل در منزل توسط بسیاری از افراد متفاوت است. البته باید بدانید که هر یک از افراد در بسته ‌بندی‌ های متفاوت آجیل و خشکبار را درون فریزر یا یخچال می‌ گذارند. شما می ‌توانید آجیل را در بسته‌ های پلاستیکی یا ظرف ‌های مخصوص قرار دهید. پس از اینکه بسته ‌بندی آجیل را تکمیل کردید می‌ توانید آن را در فریزر بگذارید. در صورتی که مایل هستید مدت زمان طولانی از آجیل استفاده کنید باید آن را درون فریزر با دمای مناسب قرار دهید. آجیل‌ هایی که در یخچال قرار می ‌گیرند مدت زمان زیادی طول عمر ندارند.

روش-نگهداری-آجیل-در-منزل
روش-نگهداری-آجیل-در-منزل

طریقه تازه نگهداشت مغزیجات در خانه

طریقه تازه نگهداشت مغزیجات در خانه باید بر اساس اصول خاصی باشد. به طور مثال قیمت گردو به صورت عمده بسیار مناسب تر از نوع خرده ی آن می باشد و بسیاری از افراد در فصل برداشت گردو اقدام به خرید گردو در حجم زیاد می کنند.

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که در مورد روش نگهداری آجیل در منزل اهمیت دارد این است که دمای مشخص شده ‌ای را برای نگه داشتن آجیل در نظر بگیرید. اگر مایل هستید آجیل مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار بگیرد باید بسته‌ بندی آجیل را در دماهای خشک و خنک نگه دارید. زمانی که بسته ‌بندی آجیل در دمای خشک و خنک قرار بگیرد طعم و مزه آجیل حفظ می ‌شود. امروزه بسیاری از افراد انواع آجیل را در یخچال و فریزر می گذارند و در هر بازه زمانی که مایل باشند آجیل را استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا