آجیلخشکبار

بهترین روش نگهداری خشکبار در منزل | آجیل منوچهری

بهترین راه تازه نگه داشتن آجیل در خانه

روش نگهداری خشکبار در منزل بسیار ساده و کاربردی می باشد. ولی چون اطلاعات چندانی راجب ان ها نداریم ، معمولا بعد از خرید اجیل مخلوط و انجیر خشک و پسته و… بیشتر از حد مورد نیاز ، به خاطر عدم اطلاعات دقیق از روش صحیح نگهداری آن ، با عوض شدن طعم آجیل و مغزیجات و اطلاحا نم کشیده می شوند.

به سه دسته‌ی مغزی‌ جات، میوه‌های خشک، و تخمه‌ها در اصطلاح خشکبار می‌گویند. خشک کردن، یک روش قدیمی برای افزایش عمر میوه و دانه های تازه است. خشکبارهایی که به درستی خشک شده اند، می توانند هفته ها یا حتی سال ها سالم بمانند و یک میان وعده و افزودنی عالی برای کیک و سایر دستورالعمل های غذایی بوده و نگهداری و حمل آنها ساده است.

خشکبار و آجیل، از بهترین خوراکی هایی هستند که می توانید برای سلامتی خود مصرف کنید. تنها مشکل در این است که آنها غذای روزمره نیستند؛ بنابراین شما تمایل دارید که آنها را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید. خوشبختانه، روش هایی وجود دارد که میتوانید، برای افزایش عمر مفید آنها انجام دهید. ما در این مقاله از آجیل و خشکبار منوچهری راه‌هایی که به افزایش طول عمر مفید خشکبار کمک می‌کند را برای شما بیان می‌کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

طرز نگهداری آجیل در منزل
طرز نگهداری آجیل در منزل

خشکبار را به صورت تازه خریداری کنید

اولین قدم در نگهداری خشکبار برای مدت طولانی تر، این است که در وهله اول آنها را به صورت تازه خریداری کنید. یعنی از خرید عمده آنها خودداری کرده و در عوض، مقدار کمتری فقط برای ۲-۳ ماه را در یک زمان تهیه کنید. اگر نتوانید به درستی یک سفارش عمده خشکبار را ذخیره کنید، به راحتی می تواند فاسد شود. 

هر چه خشکبار های شما ( کشمش، انجیر، توت، عناب، خرما، گردو، نخود و…) در اولین نگهداری تازه تر باشند، ماندگاری بیشتری خواهند داشت. همچنين سعی کنید فقط خشکبار بسته بندی شده خریداری کنید؛ زیرا برای مدت طولانی تری تازه می مانند و به راحتی خراب نمی شوند.

روش نگهداری خشکبار در منزل
روش نگهداری خشکبار در منزل

از ظروف هواگیر برای نگهداری خشکبار استفاده کنید

مهمترین قدم برای اطمینان از اینکه خشکبار خود را با موفقیت نگهداری میکنید، نگهداری در ظروف دربسته و بدون هوا است. اکسیژن مسئول پیری غذا و فاسد شدن آن است. ظروف هواگیر از نشت اکسیژن در داخل و تاثیرگذاری روی غذای شما جلوگیری می کند. طیف گسترده ای از ظروف ضد هوا با واشرهای یکپارچه عرضه می شوند. این ویژگی ماندگاری هر چیزی که در ظرف ذخیره می شود را تا حد زیادی افزایش می دهد. نگهداری در ظروف دربسته، خطر خشک شدن آنها را کاهش می دهد. از این رو توصیه می شود، همیشه خشکبار را در ظرف دربسته شیشه ای نگهداری کنید.

خشکبار را در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید

 خشکبار شما باید در مکانی خنک و تاریک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. بسیاری از مردم بر این باورند که آشپزخانه خانه آنقدر گرم است که نمی تواند، میوه های کم آب را برای مدت طولانی حفظ کند؛ به همین دلیل است که بسیاری از خانه‌ها در گذشته با زیرزمینی ساخته می‌شدند تا فضای خنکی برای نگهداری غذاهای کنسرو شده فراهم کنند! 

اگر آشپزخانه شما بیش از حد گرم است، به دنبال مکان خنک تری در خانه برای نگهداری خشکبار های خود باشید. از آنجایی که این روزها بسیاری از خانه‌ها تحت کنترل آب و هوا هستند و سرتاسر آن گرم است، ممکن است لازم باشد، خشکبار خود را به یک مکان خنک‌تر در فضای باز منتقل کنید. فقط آنها را در طول تابستان فراموش نکنید، زیرا فضای ذخیره سازی بیرون شما ممکن است به سرعت گرمتر از خانه شما شود!

قرار گرفتن در معرض گرما، خشکبار را خیلی سریع‌تر از حالت عادی فاسد میکند. شیشه های مات به نگهداری خشکبار تازه برای مدت طولانی تری کمک می کند و اجازه نمی دهد نور خورشید بر محتویات شیشه تأثیر بگذارد.

نگه داری تخمه در فریزر
نگه داری تخمه در فریزر

همچنين بسته به میزان خشکبار یک کارتن را انتخاب کرده و کف آن، روزنامه پهن میکنیم. سپس خشکبار ها را با نایلون در کارتن گذاشته، روی آن را دوباره با ورق های روزنامه میپوشانیم و کارتن را در جای خنکی مانند، تراس، انباری یا ایوان می گذاریم. به این صورت، می توانیم محیطی خشک، خنک و تاریک را برای نگهداری خشکبار، حتی برای یک سال فراهم کنیم.

یکی دیگر از روشهای نگهداری خشکبار، پاکت کاغذی است. خشکباری که در داخل پاکت نگهداری میشود، در معرض آلودگی های محیطی قرار نمیگیرد. پاکت های کاغذی به خاطر کاغذی بودنشان و همچنین تاریک سازی محیط خشکبار از نور،همواره سرما را در خود نگه می دارند و همیشه خنک هستند.

خشکبار را در یخچال نگهداری کنید

برای جلوگیری از فاسد شدن خشکبار بهتر است آنها را در یخچال نگهداری کنید. برای این امر ظروف در بسته و فریزرهای زیپ دار گزینه خوبی هستند. گاهی اوقات میوه های خشک، به ویژه انجیر، شروع به “قند” میکنند. این قندهای طبیعی خوراکی هستند و طعم ترد ظریفی ایجاد می کنند. 

در صورت تمایل با شستشوی میوه با آب گرم به راحتی از بین می رود، اما در صورت نگهداری طولانی مدت در فضای گرم، به سرعت طعم و بوی ترشیدگی به خود می‌گیرد.

نگهداری آجیل در فریزر
نگهداری آجیل در فریزر

نگهداری خشکبار در فریزر یخچال

 برای فریز کردن خشکبار، همیشه دقت کنید که قبل از نگهداری، تمام خشکبار را در ظروف تمیز و خشک بسته بندی کنید. خشکبار را حتما از نایلون(حتی نایلون های مخصوص فریز) در آورده و در ظروف در بسته قرار دهید. سپس ظروف درب دار محتوی خشکبار را در فریزر نگهداری کنید. علت خروج خشکبار از نایلون جهت فریز کردن، ناشی از عدم جذب رطوبت فریزر و یا به اصطلاح عامیانه، ممانعت از نم کشیدن خشکبار است، زمانی که خشکبار را با نایلون در فریزر میگذاریم، نایلون رطوبت فریزر را بصورت یخ، روی خود جمع میکند که این امر موجب تغییر طعم خشکبار میشود.

نکات کلیدی نگهداری انواع خشکبار

طرز نگهداری گردو در منزل:

مغز گردو در داخل نایلون، کدر(سیاه) میشود اما روند تغییر رنگ آن بسیار محسوس است. بهترین روش نگهداری گردو در منزل باید گردو را در ظروف درب دار و حتمأ در فریزر نگهداری کنید. برای تناول گردو میتوانید گردوی مورد نیاز مصرف سه روز و نه بیشتر را در یک ظرف کوچک و در یخچال نگه داشت و مابقی مغز گردو را در فریزر نگهداری کرد.

روش نگهداری انجیر خشک در منزل
روش نگهداری انجیر خشک در منزل

طرز نگهداری انجیر به مدت طولانی

اگر طرز نگهداری انجیر به مدت طولانی را بشناسید می‌ توانید مدت زمان زیادی از این خوراکی خوشمزه استفاده کنید. روش نگهداری انواع مغزیجات و خشکبار را باید برای نگهداری انجیر به کار بگیرید. برای نگهداری انجیر خشک در مدت زمان طولانی نیاز است که آن را در مکان‌ های خشک و خنک که دور از نور آفتاب هستند قرار دهید. اگر رطوبت زیادی در مکان مد نظر وجود داشته باشد انجیر سریعا خراب می‌ شود.

بیشترین زمان جهت نگهداری انجیر ۱۸ الی ۲۴ ماه است. بسیاری از عمده فروشان مقدار زیادی از انجیر را درون انبارهای خود حفظ می‌ کنند و شما باید این مسئله را همیشه در نظر بگیرید. قیمت انجیر خشک را باید از نظر اندازه شان بررسی کنید. همچنین انبار داری انواع آجیل و خشکبار دارای اصول ویژه و دقیقی می باشد که متاسفانه در بسیاری از مراکز رعایت نمیشود که باعث افت کیفیت انواع آجیل و خشکبار به مرور زمان میشود.

روش نگهداری انجیر خشک در یخچال
روش نگهداری انجیر خشک در یخچال

ساده ترین روش نگهداری خشکبار در منزل

اگر روش نگهداری انواع مغزیجات و خشکبار در منزل را بدانید می ‌توانید مدت زمان زیادی از آنها استفاده کنید. نگهداری از آجیل و خشکبار در خانه برای ۲ الی ۴ ماه در دمای اتاق توصیه می‌ گردد. شما می‌توانید یک محل خنک را در خانه انتخاب کنید تا انواع مغزیجات و خشکبار را در محل مناسب قرار دهید. نور زیاد موجب می‌گردد که آجیل و خشکبار در کمترین بازه زمانی رطوبت خود را از دست بدهند. اگر آجیل و خشکبار با نور زیاد ارتباط داشته باشند سریعً فاسد می‌ گردند. به همین دلیل توصیه می‌ کنیم آجیل‌ هایتان را پشت پنجره‌ ای پرنور و پیشخوان آشپزخانه نگذارید.

روش نگهداری انجیر تازه در فریزر
روش نگهداری انجیر تازه در فریزر

روش نگهداری طولانی مدت توت خشک ، مویز ، کشمش در منزل

این دسته از خشکبار بخاطر بافت فیبری ای که دارند، حتما باید در جای خنک و در معرض رطوبت، نگهداری شوند و چنان‌چه آنها را در فریزر یا در تراس و ایوان قرار دهیم، بخاطر سرمای بیش از حد و یا به موجب تبادل هوای فاقد رطوبت، بافت آنها خشک، سخت و خشن میشود.

برای نگهداری خشکبار هایی از این قبیل ابتدا خشکبار را شسته و سپس در یک دیس یا بشقاب گذاشته و درون یخچال نگهداری کنید.

حتما دقت کنید که این خشکبار ها را در فضای باز در یخچال نگهداری کنید و از کشیدن کاور و یا گذاشتن در ظرف دربسته خودداری کنید.

کشمش، مویز،‌ انجیر، توت در داخل یخچال به مرور زمان، نرم می شوند و رطوبت یخچال را هم به خود نمی گیرند و طعم و رنگ خود را همیشه حفظ میکنند.

طرز نگهداری انجیر به مدت طولانی
طرز نگهداری انجیر به مدت طولانی

بهترین روش نگهداری خرما در منزل

خرما های تر را درون یخچال نگهداری کنید، زیرا خرما های مرطوب می توانند مکانی برای رشد موجودات میکروسکوپی باشند.

خرماهای خشک و نیمه خشک را می توانید در دمای اتاق نگهداری کنید.

گذاشتن خرما درون یخچال سبب می شود، مزه خرما حفظ شود و از فاسد و ترش شدن آن جلوگیری می‌ کند.

روش نگهداری انجیر تازه در فریزر

اگر روش نگهداری انجیر تازه در فریزر را بشناسید می ‌توانید مدت زمان زیادی از این خشکبار استفاده کنید. برای اینکه انجیرها را در فریزر نگهداری نمایید باید با آب سرد آنها را بشویید و سپس با استفاده از دستمال تمیز خشک کنید. انجیرها را درون سینی بچینید و درون فریزر بگذارید. انجیرها باید به طور کامل یخ بزنند و سپس آنها را در ظرف مخصوص فریزر بگذارید. پس از آن درب مخصوص را ببندید و مدت زمان زیادی از انجیر استفاده کنید.

نگهداری آجیل در یخچال یا فریزر
نگهداری آجیل در یخچال یا فریزر

نگهداری تخمه در فریزر

برای نگهداری تخمه در فریزر بهتر است که تخمه‌ ها را در یک ظرف خشک در بسته و تمیز  بگذارید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید هوا وارد ظرف تخمه شود. جهت نگهداری آجیل در فریزر نباید آنها را درون کیسه‌ های پلاستیکی بگذارید. کیسه های پلاستیکی هوای زیادی را وارد خود می کنند.

نگهداری مغز بادام در فریزر

قیمت بادام درختی در فصل برداشت مناسب تر از دیگر ایام سال می باشد و ممکن است بسیاری از افراد بادام مورد نیاز چند ماه خود را خریداری کنند و بخواهند به مرور آن را مصرف نمایند. برای نگهداری مغز بادام در فریزر باید از ظرف‌ های در بسته استفاده کنید. شما می‌توانید مغز بادام را درون ظرف‌ ها بگذارید تا رطوبت وارد آنها نشود. در صورتی که رطوبت وارد ظرف ‌ها گردد مغز بادام کیفیت خود را از دست می‌دهد.

نگهداری مغز بادام در فریزر
نگهداری مغز بادام در فریزر

محل نگهداری پسته در منزل

محل نگهداری پسته در منزل را به درستی انتخاب کنید تا بتوانید مدت زمان زیادی از این خوراکی استفاده نمایید. پسته را نیاز است در بسته ‌بندی‌ های گوناگون مانند جعبه‌ های چوبی، کارتون و … نگهداری نمایید. پسته رطوبت هوا را در کمترین بازه زمانی جذب می‌ کند. این مسئله موجب بالاتر رفتن رنسید شدن پسته خواهد شد. بنابراین پسته باید در بسته ‌بندی ‌هایی که نفوذ ناپذیر هستند قرار بگیرد.

محل نگه داری پسته در منزل
محل نگه داری پسته در منزل

سخن پایانی

همیشه به یاد داشته باشید”خشکبار را باید در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری کرد “. چون مغزها به راحتی بوی مواد اطراف را به خود جذب می‌کنند. علاوه بر آن نور اضافه می‌تواند به مغزها آسیب برساند. همچنین حتما روی ظرف‌های خشکبار برچسب بزنید تا تاریخ مصرف آن‌ها مشخص شود. در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که شرایط و نکات نگهداری خشکبار به چه صورت است. امیدواریم توانسته باشیم به همه سوالات شما در خصوص روش های صحیح نگهداری خشکبار پاسخ داده باشیم.

سوالات متداول

شرایط نگهداری گردو چگونه است؟

بعد از خرید گردو با پوست را می‌توان در فضای خانه نگهداری کرد، اما مغز گردو را برای مصرف ۳ روز در یخچال و برای ماندگاري بيشتر در فریزر نگهداری کنید.

شرایط نگهداری انجیر خشک و کشمش چگونه است؟

این دسته از خشکبار بخاطر بافت فیبری ای که دارند، حتما باید در جای خنک و در معرض رطوبت، نگهداری شوند. می توانید آنها را در فضای باز در یخچال نگهداری کنید و از کشیدن کاور و یا گذاشتن در ظرف دربسته خودداری کنید.

روش های صحیح نگهداری خشکبار چیست؟

در مرحله اول، خرید خشکبار به صورت تازه و در مقدار کم و نگهداری آنها در ظروف در بسته، به دور از رطوبت، نور خورشید، و در مکانی خشک، خنک و تاریک است.

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا