آجیل

خوردن پسته قبل از خواب + فواید و مضرات | آجیل منوچهری

خوردن پسته قبل از خواب

خوردن پسته قبل از خواب توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌ گردد. اگر شما با مشکل بی‌ خوابی مواجه هستید باید بهترین خوراکی‌ ها را قبل از خواب استفاده نمایید. پسته دارای ویتامین‌ ها و آنتی اکسیدان‌ های زیادی است که به اختلال بی ‌خوابی کمک می‌ کند. شما میتوانید با خرید پسته و قرار دادن آن در برنامه غذایی خود قبل از خواب می‌ توانید حدود ۱۰ الی ۱۵ عدد پسته بخورید تا خوابی آسوده داشته باشید. سیستم عصبی بدن در صورتی که قبل از خواب پسته بخورید کنترل می‌ شود و به همین دلیل شما خوابی آسوده خواهید داشت.

خوردن پسته قبل از خواب
خوردن پسته قبل از خواب

تاثیر پسته بر بی خوابی

بسیاری از افراد از اختلال خواب یا بی خوابی رنج می برند و دلیل این اتفاق می تواند، پیروی از الگوی بد غذایی و نامناسب باشد. البته ورزش نکردن، دیر خوابیدن به صورت طولانی مدت، مصرف زیاد دخانیات و کافئین هم در بی خوابی یا بدخوابی بسیار اثر گذار است. بنابراین می توانید با رعایت الگوهای منظم ورزشی و غذایی تا حد بسیار بالایی کیفیت خواب خود را افزایش دهید.

خوراکی های بسیاری وجود دارد که می توانند به عنوان بهترین مغزیجات برای بهبود خواب و افزایش کیفیت آن کمک کنند. از جمله پسته !

خوردن مغزیجات قبل از خواب

خوردن مغزیجات قبل از خواب باید به صورت اصولی انجام شود. در واقع اگر شما حد اعتدال را برای خوردن مغزیجات قبل از خواب رعایت نکنید با مشکلات جدی مواجه می ‌شوید. اگر می‌ خواهید با استفاده از مغزیجات بی ‌خوابی خود را درمان کنید باید بهترین نوع مغزیجات را انتخاب نمایید. خوردن پسته قبل از خواب به عنوان یکی از بهترین مغزیجاتی است که جهت درمان مشکل کم خوابی و بی ‌خوابی توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌ گردد. در طب سنتی به استفاده از پسته جهت درمان مشکل بی ‌خوابی توصیه خواهد شد.

خوردن مغزیجات قبل از خواب
خوردن مغزیجات قبل از خواب

 آیا خوردن پسته قبل از خواب بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد؟

پسته از دیرباز به عنوان یکی از محبوب‌ ترین آجیل‌ها شناخته شده است. مردم پسته را دوست دارند؛ زیرا از طعم لذیذ آن لذت می برند و با خوردن آن انرژی لازم برای بدن خود را دریافت می کنند.

پسته حاوی فیبرهایی است که اشتهای شما را کنترل می کند؛ به علاوه دارای چربی های سالمی است که فشار خون و سطح کلسترول شما را تحت کنترل نگه می دارد. خوردن پسته قبل از خواب نه تنها باعث بهبود کیفیت خواب میشود ، بلکه دارای خواص بسیار زیادی است که برای بدن مفید و ضروری است.

پسته حاوی مواد مغذی و مقداری ملاتونین است که به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید.

البته این به این معنی نیست که خوردن پسته قبل از خواب موجب خواب آلودگی خواهد شد؛ پسته سطح انرژی لازم بدن را در طول روز فراهم کرده و موجب سلامتی و تقویت قوای جسمی و ذهنی شما خواهد شد؛ اما مصرف مرتب پسته، به دلیل وجود ملاتونین، موجب بهبود کیفیت خواب شما خواهد شد.

ارزش غذایی پسته

ارزش غذاییمقداردر ۱۰۰ گرم
انرژی۵۶۲کیلو کالری
کربوهیدرات۲۷.۵۱گرم
قند۷.۶۶گرم
فیبر خوراکی۱۰.۳گرم
چربی۴۵.۳۹گرم
پروتئین۱.۰۳گرم
ویتامین آ۵۱۰میکروگرم
ویتامین ب ۱۰/۸۷میلی گرم
ویتامین ب ۲۰/۱۶۰میلی گرم
ویتامین ب ۳۱/۳۰۰میلی گرم
ویتامین ب ۵۰/۵۲میلی گرم
ویتامین ب ۶۱/۷۰۰میلی گرم
ویتامین ب ۹۵۱میکروگرم
ویتامین ث۵/۶میلی گرم
ویتامین کا۱/۴میکروگرم
ویتامین ئی۳/۸۱میلی گرم
کلسیم۵۲میلی گرم
آهن۳.۹۲میلی گرم
منیزیم۱۲۱میلی گرم
منگنز۱.۲میلی گرم
فسفر۴۹۰میلی گرم
پتاسیم۱۰۲۵میلی گرم
روی۲.۲میلی گرم
جدول ارزش غذایی پسته برای بی خوابی

 

درمان بی خوابی بدون دارو با پسته

برای درمان بی خوابی می توانید از پسته به جای داروهای شیمیایی استفاده کنید. با اینکه قیمت پسته خام بیشتر از برخی داروها است، ولی ضرری برای بدن ندارد. امروزه بسیاری از افراد با مشکل بی ‌خوابی مواجه می‌ شوند و به همین دلیل از داروهای شیمیایی استفاده می‌ کنند. استفاده از انواع مغزیجات مانند پسته بهترین روش برای درمان بی ‌خوابی بدون دارو می ‌باشد. پسته دارای فواید زیادی است و سلامت جسمانی را تضمین می‌ کند. جهت درمان اختلالات بی‌ خوابی پسته را به عنوان بهترین داروی طبیعی می‌ شناسند.

خوردن قبل از خواب پسته برای بی خوابی
خوردن قبل از خواب پسته برای بی خوابی

تاثیر ملاتونین در خواب چیست؟

پسته حاوی مقداری ملاتونین است؛ هورمونی که برای یک الگوی خواب سالم ضروری است. اما ملاتونین شما را مجبور به خوابیدن نمی کند. ملاتونین به شما کمک می کند تا سریعتر بخوابید و در عین حال، کیفیت خواب شما را افزایش می دهد. مصرف پسته به دلیل دارا بودن ملاتونین، به بدن شما کمک می کند تا به الگوی خواب طبیعی عادت کند.

ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی در غده صنوبری شما تولید می شود؛ غده ای در مغز که الگوی خواب شما را تنظیم می کند. این هورمون، چرخه روشنایی و تاریکی در محیط شما را شناسایی می کند و از آن اطلاعات برای تولید ملاتونین در بدن استفاده می کند.

ملاتونین سیگنال هایی را در بدن شما تولید می کند که بر اساس روشنایی یا تاریکی هوا به شما اطلاع می دهد که زمان خواب فرا رسیده است؛ سپس دمای بدن و ضربان قلب هر دو شروع به کاهش می‌کنند و به شما کمک می‌کند تا در شب به راحتی بخوابید. خوردن پسته قبل از خواب و در طول روز باعث خستگی شما نمی شود؛ بلکه  به حفظ ذخایر ملاتونین در بدن شما کمک می کند.

پسته قبل از خواب خوبه؟
پسته قبل از خواب خوبه؟

اگر به دنبال تنظیم و بهبود کیفیت خواب خود هستید، مصرف روزانه ی پسته ی سالم و مرغوب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. فروشگاه منوچهری با تهیه و تامین بهترین و تازه ترین انواع پسته و عرضه ی آنها به سراسر کشور، تمامی نیازهای شما عزیزان را به بهترین نحو و در بسته بندی های بهداشتی به شما ارائه می دهد.

آیا پسته های تفت داده شده ملاتونین خود را از دست می دهند؟

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که تفت دادن و برشته کردن پسته ها، موجب از بین رفتن ملاتونین موجود در آن می شود؛ اما این تفکر اشتباه است! تفت دادن پسته هیچ تاثیری بر میزان ملاتونین موجود در آن ندارد.

پسته علاوه بر اینکه منبعی غنی از ملاتونین است، حاوی مجموعه گسترده ای از سایر مواد مغذی خواب آور نیز می باشد. چنین مواد مغذی برای کمک به خوابیدن بسیار مهم هستند؛ زیرا به شما در مدیریت چرخه خواب کمک می کنند.

همچنین مصرف صحیح غذا، باعث جریان خون بیشتر می شود تا به جذب و انتقال مواد مغذی مصرفی، کمک کند.

یک وعده روزانه پسته شامل :

  • منیزیم – ۴۰ میلی گرم (حدود۱۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه شما)
  • پتاسیم – ۳۳۸ میلی گرم (حدود ۱۰٪)
  • ویتامین B6 – 0.6 میلی گرم (حدود ۳۳٪)
  • فولات – ۱۷ میکروگرم (۴٪)
  • ملاتونین – ۹۹ نانوگرم
  • تریپتوفان – ۳۸ میلی گرم (حدود ۱۱٪)

کدام مواد مغذی موجود در پسته به بهبود خواب کمک می کنند؟

پتاسیم

داشتن خواب کافی برای کمک به بازیابی ذخایر انرژی طبیعی بدن شما حیاتی است و پتاسیم، شدت خواب و مدت زمان کلی خواب را تنظیم می کند.

سطوح مناسب پتاسیم در بدن شما نیز باعث بهبود کارایی خواب و پیشگیری از خطر گرفتگی عضلات می شود. گرفتگی عضلانی ممکن است دردناک باشد و مانع از خواب راحت شما شود.

گرفتگی عضلات پا ممکن است ناشی از هیپوکلسمی باشد؛ وضعیتی که در آن سطح پتاسیم خون شما پایین است. بنابراین اگر سطح پتاسیم بدن شما مناسب باشد، دچار گرفتگی عضلات نمی شوید و خواب راحتی خواهید داشت.

پسته قبل از خواب
پسته قبل از خواب

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که در انواع مغزها از جمله پسته یافت می شود. منیزیم به بدن شما کمک می کند تا آرام شود، علائم اضطراب را کاهش می دهد و به ذهن شما کمک می کند تا قبل از خواب آرام شود و به شما کنترل بیشتری بر روی خوابیدن می دهد.

منیزیم گیرنده های پروتئینی را فعال می کند که سطح GABA را تنظیم می کند. گابا هورمونی است که سیگنال های مغز را مسدود می کند و فعالیت سیستم عصبی را کاهش می دهد.

تریپتوفان

تریپتوفان اغلب در گوشت بوقلمون موجود است؛ اما پسته نیز حاوی مقدار زیادی تریپتوفان است.

تریپتوفان لازمه ی شروع خواب را فراهم می کند، مدت خواب شما را افزایش داده و کیفیت خواب شما را افزایش می دهد.

تریپتوفان نیز یکی از هشت اسید آمینه ضروری بدن است و مانند هفت آمینو اسید دیگر، تریپتوفان تنها از طریق رژیم غذایی قابل دستیابی است؛ زیرا بدن شما به طور طبیعی آن را برای برآورده کردن نیاز شما تولید نمی کند.

این اسید آمینه سروتونین را ایجاد می کند؛ یک انتقال دهنده عصبی که برای القای خواب به ملاتونین تبدیل می شود.

توانایی مغز شما برای تولید طبیعی سروتونین با افزایش سن کاهش می یابد؛ بنابراین مصرف تریپتوفان اضافی برای سلامتی شما ضروری است.

ویتامین B6

پیریدوکسین یا ویتامین B6 به تولید سلول های خونی کمک می کند، تلاش های متابولیک را در بدن شما آغاز می کند و به بهبود کیفیت خواب شما نیز کمک می کند.

ویتامین B6 تریپتوفان را به سروتونین تبدیل می کند و به مغز اجازه می دهد تا به مرحله REM خواب پیشرفت کند.

با ترکیب همه این مواد مغذی، الگوی خواب شما بهبود می یابد. شما می توانید این کار را با گنجاندن پسته در رژیم غذایی خود انجام دهید و خواب خود را به راحتی تنظیم کرده و بهبود ببخشید و هوشیاری خود را در اول صبح افزایش دهید.

درمان قطعی بی خوابی

هر یک از افرادی که برای درمان بی خوابی به دنبال بهترین روش هستند می‌ خواهند روش قطعی را انتخاب نمایند. درمان قطعی بی‌ خوابی با خوردن بهترین مغزیجات انجام خواهد شد. در واقع شما برای اینکه تمرکز ذهنی داشته باشید و کیفیت خواب تان بهبود پیدا کند باید از خوراکی‌ های مقوی استفاده نمایید. مغزیجات از جمله خوراکی‌ هایی هستند که جهت درمان قطعی مشکل کم خوابی به شما توصیه می‌ گردند. همچنین شما می‌ توانید تکنیک های ورزش موثر مانند یوگا را همراه با خوردن پسته قبل از خواب برای درمان مشکل کم خوابی اجرا نمایید. با اجرا کردن حرکات یوگا و خوردن خوراکی ‌های سالم کیفیت خواب بهبود پیدا می ‌کند.

برای خواب بهتر باید چه مقدار پسته بخوریم؟

هنگام خوردن پسته قبل از خواب باید احتیاط کنید؛ زیرا پس از مدتی استفاده، ترک مصرف آن ممکن است؛ سخت باشد.

۳۰ گرم یا یک چهارم فنجان پسته در روز به خوابیدن شما کمک می کند.با این حال مراقب باشید؛ زیرا پسته مانند سایر مغزها کالری و انرژی بالایی دارد و مصرف بیش از حد آن ممکن است خواب را سخت تر کند؛ به خصوص اگر آن را درست قبل از خواب بخورید.

رفع بی خوابی با پسته
رفع بی خوابی با پسته

برای بهبود کیفیت خواب چه زمانی پسته بخوریم؟

شما می توانید پسته را در هر ساعت از شبانه روز مصرف کنید؛ اما اگر هدف شما از خوردن پسته قبل از خواب بهبود کیفیت خوابتان است، بهتر این است که آن را به عنوان یک میان وعده مناسب در وعده ی عصر و حدود ۵ ساعت پیش از خواب مصرف کنید؛ زیرا اگر پیش از خواب آن را مصرف کنید، به احتمال زیاد، خواب شما مختل خواهد شد و دچار بی خوابی می شوید.

برای بی خوابی چه بخوریم ؟

برای بسیاری از ما این پرسش به وجود می ‌آید که برای درمان بی خوابی چه بخوریم. خوراکی‌ های مفیدی جهت درمان نمودن مشکل بی ‌خوابی توسط پزشکان توصیه می‌ شوند که باید اندازه مناسبی از آنها را استفاده کنید. خوراکی‌ هایی مانند پسته، بادام، گردو و انواع مغزیجات دیگر به عنوان بهترین خوراکی‌ هایی شناخته می ‌شوند که جهت درمان مشکل بی‌ خوابی توسط بیشتر پزشکان توصیه می ‌گردند. دقت داشته باشید که اگر حجم زیادی از مغزیجات را قبل از خواب بخورید نمی توانید خواب آسوده ای داشته باشید.

نتیجه گیری

پسته علاوه بر طعم لذیذ و خوشمزه ای که دارد، دارای مواد مغذی بی نظیری است که یکی از تاثیرات آنها در بدن افراد، افزایش کیفیت خواب است. ملاتونین موجود در پسته به بهبود خواب و کیفیت آن تاثیر می گذارد و باعث می شود تا مدت خواب شما طولانی تر شود. همچنین شما گزینه های زیادی برای مصرف پسته و قرار دادن آن در برنامه غذایی دارید مثلا میتوانید پودر پسته را در کیک و شیرینی استفاده کنید یا دسر های متفاوت و متنوعی بر پایه ی پسته وجود دارد. یا میتوانید به عنوان میان وعده ای همه چیز تمام خرید کره ی پسته را امتحان نمایید.

سوالات متداول

● چه زمان مصرف پسته به بهبود خواب کمک می کند؟

به عنوان میان وعده و پنج ساعت پیش از خواب

● آیا پسته بو داده دارای ملاتونین است؟

بله‌

● مصرف چه میزان پسته در روز مجاز است؟

مصرف ۳۰ گرم در روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا