آجیلخشکبار

آیا آجیل نفخ دارد؟ بررسی انواع مغزیجات

آجیل نفخ دارد؟

آجیل منبع عالی پروتئین، فیبر و چربی های سالم است.اما همه نمی توانند آنها را به خوبی هضم کنند، زیرا حاوی اسید فیتیک و مهارکننده های آنزیمی هستند که می توانند باعث مشکلات گوارشی مانند گرفتگی شکم، درد زیر شکم و نفخ شوند. شاید بعد از خرید آجیل ، پسته و بادام و … و مصرف بیش از حد مجاز این مغزیجات دچار نفخ معده شده باشید.

نه تنها آجیل، بلکه چندین غذای گیاهی محبوب دیگر باعث ناراحتی گوارشی می شوند. دلیل اصلی این امر محتوای فیبر بالا در غذاهای گیاهی است. به دلیل این تصور است که رژیم گیاهخواری به طور گسترده با نفخ و سایر مشکلات مربوط به هضم، مرتبط است. و افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند همیشه با این سوال روبرو هستند که آیا آجیل نفخ دارد؟

آجیل نفخ دارد؟
آجیل نفخ دارد؟

این مقاله از آجیل و خشکبار منوچهری سعی خواهد کرد به چند سوال اساسی برای دوستداران آجیل پاسخ دهد: آیا آجیل ها سخت هضم می شوند؟ اگر چنین است، راحت ترین آجیل ها برای هضم کدامند؟ برای دریافت پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

راه حل رفع نفخ معده بعد از خوردن مغزیجات؟

در صورتی که آجیل خوب جویده شود، توسط دستگاه گوارش نسبتا سالم دریافت شود و در حد اعتدال مصرف شود، به راحتی هضم می شود. اما آجیل حاوی خواصی به نام مهارکننده های آنزیم و اسید فیتیک است که می تواند تاثیر منفی بر هضم داشته باشد. این دو عنصر به عنوان زره دفاعی عمل می کنند تا از جوانه زدن زودرس آجیل جلوگیری کنند، اما با آنزیم های گوارشی ترشح شده از پانکراس که به بدن ما در تجزیه غذا کمک می کنند، تداخل دارند.

این «ضد مغذی‌ها» جذب برخی از مواد مغذی و مولکول‌های ضروری را که مسئول هضم پروتئین‌ها هستند، مختل می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات گوارشی (گرفتگی، درد زیر شکم، نفخ و غیره) در بسیاری از افراد می‌شود. حتی اگر بعد از مصرف آجیل علائم منفی را تجربه نکردید،هنوز ممکن است به درستی آجیل را هضم نکنید و تمام مواد مغذی آجیل را جذب نکنید.

آیا بادام زمینی نفخ دارد؟
آیا بادام زمینی نفخ دارد؟

بادام زمینی نفخ دارد؟

یکی از مهمترین مضرات آجیل مانند بادام زمینی این است که برای افراد نفخ به وجود می‌آورد. در واقع شایع‌ ترین مشکل گوارشی بعد از استفاده بادام زمینی نفخ، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست است. اگر دچار بیماری ‌های گوارشی هستید توصیه می‌ کنیم بادام زمینی را در حد اعتدال استفاده نمایید. مصرف بیش از اندازه بادام زمینی و همچنین استفاده نکردن از آب کافی موجب یبوست می‌گردد. بر همین اساس بعد از خوردن بادام زمینی خوردن آب را فراموش نکنید تا بتوانید با خیال راحت از این آجیل استفاده نمایید.

طبق نظر عمومی، بادام زمینی ساده ترین آجیل برای هضم نیست. اگر بیش از حد اعتدال مصرف شود، می تواند باعث اسهال، گاز و نفخ شود. این را با افزایش شکایات آلرژی به بادام زمینی همراه کنید، و یک آجیل نسبتا بدنام در دست دارید. بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی فیبر است که می تواند در حد اعتدال مفید باشد. اما فراتر از یک نقطه، مصرف بیش از حد و ناگهانی فیبر می تواند منجر به برخی مشکلات گوارشی جدی شود.

آیا گردو نفخ دارد؟

در مقایسه با سایر آجیل ها، گردو حاوی چربی های چند غیر اشباع سالم و آنتی اکسیدان های طبیعی بیشتری است. با این حال، با وجود ارزش غذایی آشکار، گردو می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شما شود. محتوای فیبر بسیار غنی آنها اغلب منجر به عوارض جانبی منفی می شود، از جمله ناراحتی معده، نفخ، گرفتگی عضلات و مواردی از این قبیل .

آیا گردو نفخ دارد؟
آیا گردو نفخ دارد؟

اگر مستعد ناراحتی های گوارشی هستید، سعی کنید به طور کامل از گردو اجتناب کنید. علاوه بر این، قبل از مصرف بیش از حد، حساسیت و عدم تحمل گردو را بررسی کنید.

آیا هضم بادام سخت است؟

هنگامی که آجیل خام مورد توجه است، بادام ساده ترین نوع مغزیجات برای هضم نیست. آنها بافت سفت و سختی دارند که هضم را کند می کند. اغلب، بخش هایی از بادام خام را در بدن خود دست نخورده می بینید که از دستگاه گوارش عبور می کند. این می تواند احتمال ناراحتی و درد شکم را افزایش دهد. بنابراین، در مورد نحوه تغییر بافت سخت بادام، تفت دادن یا جوشاندن آن یک راه عالی است.

یک روش رایج در میان افرادی که هضم بادام برایشان سخت است، مصرف شیر بادام است. با توجه به این واقعیت که شیر بادام، علیرغم اینکه مواد مغذی بسیار کمتری نسبت به بادام دارد، هنوز هم غنی از ویتامین E و ریبوفلاوین است، این تغییر می تواند مزایایی داشته باشد.

اکثر برندهای شیر بادام که در فروشگاه خریداری می شوند حاوی کاراگینان هستند، ترکیبی که برای بهبود قوام آن اضافه می شود. کاراگینان باعث ناراحتی گوارشی می شود. این بدان معناست که شیر بادام فرآوری شده می تواند باعث یبوست و سایر بیماری های گوارشی نیز شود، با این وجود، همچنان جایگزین ایمن تری برای بادام کامل است.

آیا بادام درختی نفخ دارد؟
آیا بادام درختی نفخ دارد؟

آیا بادام درختی نفخ دارد؟

در بین مضرات آجیل باید با نفخ بادام درختی آشنا گردید. بادام درختی یکی از بهترین مغزیجاتی است که ویتامین ‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد. اگر شما به صورت روزانه حجم زیادی از بادام درختی را استفاده کنید دچار مشکل نفخ معده درد شکم و غیره می‌شوید.

آیا بادام هندی نفخ دارد؟

در بین مضرات آجیل باید نفخ بادام هندی را مورد بررسی قرار دهید. از آنجایی که اسید فیتیک مهم‌ترین ماده بادام هندی است، اگر در حجم زیاد استفاده شود موجب مشکل نفخ می‌گردد. در صورتی که شما دچار بیماری‌های گوارشی می‌شوید بهتر است که به صورت اصولی از انواع مغزیجات استفاده کنید. هر یک از مغزیجاتی که در حجم زیاد استفاده می‌شوند موجب به وجود آمدن مشکل نفخ خواهند شد.

آیا بادام هندی نفخ دارد؟
آیا بادام هندی نفخ دارد؟

هضم بادام هندی اگر خام باشد نیز می تواند بسیار سخت باشد. آنها حاوی فیتات هستند، به اصطلاح “ضد مغذی” که قبلا در مورد آنها صحبت کردیم. آنها جذب مواد معدنی و ویتامین ها را برای بدن شما دشوار می کنند. یک راه برای مقابله با آن این است که بادام هندی را یک شب قبل از اینکه به غذاهای دلخواه خود اضافه کنید، خیس کنید. این عمل به کاهش محتوای فیتات آنها و در نتیجه بهبود قابلیت هضم کمک می کند.

آیا پسته نفخ دارد؟

بسیاری از افراد بعد از خوردن پسته این پرسش برایشان به وجود می‌آید که آیا پسته نفخ دارد. از آنجایی که پسته دارای فروتان می‌باشد خوردن بیش از اندازه آن امکان دارد موجب حالت تهوع نفخ و درد در قسمت شکم گردد. با اینکه فروکتان به تنهایی خطرناک نیست ولی امکان دارد سیستم گوارشی را تحریک کند. اگر میزان فروکتان دریافتی بدن افزایش یابد مشکل درد شکم و نفخ بیشتر می‌شود. بر همین اساس برای جلوگیری از نفخ معده با مغزیجات جهت استفاده از خواص پسته باید در حد اعتدال مصرف شود.

آیا پسته نفخ دارد؟
آیا پسته نفخ دارد؟

پسته دارای فروکتان می‌باشد و خوردن بیش از اندازه آن امکان دارد شما را دچار نفخ، درد شکم یا حالت تهوع کند. به طور کلی باید بدانید فروکتان خطرناک نیست ولی مصرف بیش از اندازه آن موجب تحریک سیستم گوارشی می‌گردد. مشکلات گوارشی در دسته‌بندی‌های متفاوت قرار می‌گیرند که مهمترین آنها نفخ است.

پسته یکی از آجیل های ساده برای هضم است. آنها سرشار از آنتی اکسیدان یوده که برای جذب در دستگاه گوارش مفید هستند. با این حال، آنها فقط در حد اعتدال خوب هستند، و بايد مطمئن شوید که در مصرف پسته زیاده روی نمیکنید.

اگر از عدم تحمل فروکتان رنج می برید، ممکن است با مشکلاتی مانند نفخ و درد معمولی معده مواجه شوید. در آخر، لازم به ذکر نیست که اگر هر نوع حساسیتی به پسته دارید، از آن دوری کنید.

آیا تخمه نفخ دارد؟

اگر می‌خواهید بدانید آیا در خواص تخمه کدو و سایر انواع تخمه امکان ایجاد نفخ وجود دارد یا نه باید بگوییم بله خوردن زیاد تخمه آفتابگردان موجب نفخ شکم خواهد شد. شما به هیچ عنوان نباید در خوردن تخمه زیاده روی کنید. در صورتی که حجم زیادی از تخمه را استفاده نمایید مشکلات گوارشی متفاوت مانند نفخ درد شکم و اسهال برایتان به وجود می‌آید.

روش جلوگیری از نفخ معده بعد از خوردن مغزیجات؟

آیا می دانستید بهترین آجیل برای هضم، آجیل هایی هستند که مدتی خیس خورده باشند؟ به نزدیکترین بازار بروید، مقداری آجیل خام بگیرید، ۴ پیمانه آجیل را با یک تا دو قاشق غذاخوری نمک مخلوط کنید، مقداری آب به آن اضافه کنید تا در آب برود. نمک به کاهش اسید فیتیک کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که آن را یک شب یا حداقل به مدت ۸ ساعت خیس کنید. آنها را در یخچال نگهداری نکنید.

بعداً نمک اضافی را بشویید. در نهایت، آن را در فر یا دستگاه آب‌گیری خشک کنید تا ترد شود. توجه داشته باشید که نمک اختیاری است و آجیل باید ارگانیک باشد.

خیساندن بادام درختی برای جلوگیری از نفخ
خیساندن بادام درختی برای جلوگیری از نفخ

فواید خیساندن آجیل خام برای نفخ معده

خیساندن آجیل فواید زیادی دارد. از مزایای بزرگ آن:

جذب بهتر مواد مغذی:

آجیل حاوی پروتئین، آنتی اکسیدان ها، فیتونوترینت ها، فیبر، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی است. این مواد مغذی می توانند خطر ابتلا به سرطان، کلسترول بد را کاهش دهند، سلامت قلب را بهبود بخشند و به کاهش/حفظ وزن کمک کنند. خیساندن فرآیند جوانه زدن را فعال می کند و این مواد مغذی ضروری را برای روده بزرگ به راحتی قابل جذب می کند. 

افزایش قابلیت هضم و فعالیت آنزیمی :

خیساندن آجیل خام در آب گرم و نمک، شرایط ایده آل جوانه زنی را برای خنثی کردن مهارکننده های آنزیم تحریک می کند.

طعم بهتر:

بسیاری از آجیل ها، به ویژه گردو، به دلیل داشتن تانن، طعم تلخی دارند. خیساندن و آبکشی انواع آجیل و خشکبار ، به عناون مثال بعد از خرید گردو، تانن ها را از بین می برد و طعمی لذیذ و کره ای به جا می گذارد و همچنین باعث کاهش سوزش معده و حالت تهوع می شود.

آیا آجیل باعث نفخ و گاز می شود؟

یکی از مهمترین مضرات آجیل این است که موجب به وجود آمدن نفخ در معده می‌گردد. آجیل به طور کلی موجب به وجود آمدن گاز نخواهد شد اما دارای فیبر است که این مسئله نفخ معده را افزایش می‌دهد. البته باید بدانید مواد دیگری مانند فیتات، تانن و … در آجیل وجود دارند که هر یک از آنها در ایجاد نفخ تاثیر خواهند داشت. بهترین روش برای کاهش دادن نفخ بعد از خوردن آجیل این است که حد اعتدال را رعایت کنید و به صورت روزانه حجم مناسبی از آجیل را استفاده نمایید.

حکم نهایی این است که آجیل باعث ایجاد گاز می شود. با این حال، اگر در حد اعتدال مصرف شود و با دستگاه گوارش سالم تغذیه شود، به طور بالقوه می توانید از احتمال نفخ، درد معده، گاز و مشکلات مشابه گوارشی جلوگیری کنید.

اگر در حال حاضر مستعد چنین مسائلی هستید، در مصرف آجیل، بیشتر مراقب باشید. ممکن است، ایجاد تغییرات مناسب در رژیم غذایی؛ در برخی موارد، با یک مکمل پروبیوتیک گیاهی، به شما در زمینه ابتلا به مشکلات گوارشی کمک کند.

اگر می‌خواهید بدون در نظر گرفتن، آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید، سعی کنید قبل از مصرف یک اونس یا یک مشت از آن‌ها را یک شب در آب و نمک خیس کنید و سپس استفاده کنید.

مضرات آجیل برای نفخ معده

برای استفاده از آجیل باید مضرات آجیل برای معده را به طور کامل بشناسید. در صورتی که شما حجم زیادی از آجیل را مورد استفاده قرار دهید نفخ معده ‌تان چندین برابر می ‌گردد. مشکلات گوارشی مهم‌ترین مشکلاتی هستند که در صورت استفاده زیاد آجیل برای افراد به وجود می‌آید.

اگر شما بعد از خوردن انواع مغزیجات مشکلات گوارشی متفاوتی را تجربه کردید باید بدانید که این مشکلات طبیعی هستند. عارضه جانبی که بعد از استفاده زیاد آجیل به وجود می‌آید بسیار رایج است. از آنجایی که ترکیبات متفاوتی مانند فیتات و تانن در آجیل قرار گرفته‌اند هضم آنها تا حدودی دشوار می‌باشد.

نتیجه گیری

 آجیل خام هضم نسبتاً سختی دارد؛ زیرا حاوی فیتات و تانن است (مواد ضد مغذی که به مواد معدنی متصل می شوند).

آجیل های خیس شده و پخته شده برای اکثر افراد نسبتاً آسان هضم می شوند و فقط در افرادی که به آجیل حساسیت دارند باعث مشکلات معده مانند گاز و نفخ می شود. آجیل معمولاً در مقادیر کم مصرف می شود و معمولاً باعث مشکلات گوارشی نمی شود. با این حال، آنها حاوی سطح بالایی از چربی و مواد ضد مغذی هستند و این می تواند در وعده های بزرگتر (به ویژه برای افراد کوچکتر) مشکل ساز شود.

سوالات متداول

۱- بهترین آجیل ها برای هضم کدامند؟

هیچ آجیلی بسیار آسان هضم نیست، اما در عین حال، اگر در حد اعتدال مصرف شود، معمولاً باعث مشکلات گوارشی نمی شود. اگر از مشکلات سلامتی گوارشی رنج می برید، سعی کنید آجیل را از رژیم غذایی خود حذف کنید، اما در غیر این صورت، اگر بتوانید میزان مصرف خود را اندازه بگیرید و آنها را یک شبه در آب خیس کنید، همه آنها برای سلامتی شما مفید هستند.

۲- آجیل پروتئین دارد یا کربوهیدرات؟

آجیل دارای پروتئین کافی برای تقویت انرژی است، اما مصرف بیش از حد آن باعث نفخ معده، سوء هاضمه و سایر مشکلات گوارشی می شود که به نوبه خود می تواند برای کاهش وزن مضر باشد. بنابراین، اگر می خواهید از مصرف کربوهیدرات اجتناب کنید، آجیل گزینه خوبی است، اما زیاده روی در آن باعث بی ثمر شدن آن می شود.

۳- آیا خوردن روزانه آجیل مفید است؟

بله، اگر در فکر کاهش وزن هستید یا فقط می خواهید سبک زندگی سالمی داشته باشید، آجیل ها بسیار سالم هستند. آنها مملو از فیبرها، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین هستند که آنها را گزینه های جمعیت شناختی بسیار سالم و آگاهانه ای برای سلامتی می کند. خوردن یک اونس یا یک مشت آجیل در روز توصیه می شود!

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا