آجیل

آجیل چاق کننده است؟ مسئله این است!

آیا آجیل چاق کننده است ؟

آیا آجیل چاق کننده است؟ در پاسخ باید بگوییم که اگر شما از طرفداران خرید آجیل مخلوط و گنجاندن آن در برنامه غذایی خود به صورت روزانه هستید، باید بگوییم بله چاق می ‌شوید. به دلیل محتوای بالای چربی ‌های پرکالری و غیراشباع سالم، شما باید حجم کمتری از آجیل ‌ها را به صورت روزانه استفاده نمایید. افرادی که می ‌خواهند کالری کمتری را در طول روز استفاده کنند باید حجم مناسبی از آجیل را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهند.

در صورتی که شما می ‌خواهید چاق شوید و مصرف کالری زیاد برای بدنتان ضرر ندارد، آجیل بسیار مناسب است. به طور کلی آجیل اگر در حجم بالایی استفاده شود موجب افزایش وزن می‌ گردد. بسیاری از پزشکان به افرادی که درخواست کاهش وزن دارند مصرف آجیل در حجم زیاد را توصیه نمی ‌کنند.

ایا اجیل باعث چاقی میشود؟

به عنوان یک غذای پرکالری و سرشار از چربی، به راحتی می توان فهمید که چرا افرادی که برای حفظ تعادل وزن خود تلاش میکنند؛ در خوردن آجیل تردید دارند. پس از ارزیابی دقیق تر، ممکن است از دانستن این موضوع متعجب شوید که آجیل نه تنها یک نیروگاه غنی از مواد مغذی است، بلکه می تواند به شما در کنترل وزن کمک کند. علاوه بر این، آجیل ها منبع خوبی از فیبر، پروتئین و مواد معدنی هستند که آنها را به بخشی سالم از یک رژیم غذایی مغذی تبدیل می کنند.

«یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف آجیل با افزایش وزن مرتبط نیست و حتی با برخی از معیارهای کاهش چربی مرتبط است.» فواید مصرف متعادل آجیل، فقط به کاهش وزن مربوط نمی شود، بلکه در کاهش التهاب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کمک به مدیریت دیابت نیز نقش دارد. ما قصد داریم در این مقاله توضیحاتی راجع به این سوال که “آیا مصرف آجیل باعث اضافه وزن می‌شود؟” ارائه کنیم؛ بنابراین برای دریافت پاسخ این سوال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آجیل باعث چاقی میشود؟
آجیل باعث چاقی میشود؟

دلایلی که بر اساس نظر شما با مصرف آجیل دچار اضافه وزن می شوید

چربی موجود در آجیل

وجود چربی به طور خودکار به این معنی نیست که آجیل باعث افزایش وزن شما می شود. بدن شما برای عملکرد صحیح به چربی نیاز دارد و برخی چربی ها در رژیم غذایی برای شما مفید هستند و به سلامت کلی شما کمک می کنند. بیشتر مردم تمایل دارند چربی بیش از حد را از گوشت، مرغ و لبنیات مصرف کنند. این غذاها سرشار از چربی های اشباع شده هستند که ممکن است به سطوح بالاتر کلسترول بد در خون شما کمک کند.

بیشتر چربی های موجود در آجیل از انواع غیر اشباع هستند که بر اساس دستورالعمل های غذایی بسیاری از افراد به آن نیاز بیشتری دارند. جایگزینی چربی های اشباع شده با همتایان غیراشباع آنها، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. تا زمانی که کل چربی دریافتی خود را به ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل کالری خود نگه دارید، نیازی به نگرانی در مورد چربی های موجود در آجیل با اهداف مدیریت وزن خود ندارید.

در واقع چربی موجود در آجیل در دیواره سلولی آجیل ذخیره می شود که در طول هضم به راحتی تجزیه نمی شود؛ در نتیجه، وقتی آجیل می خوریم، تمام چربی را جذب نمی کنیم.

غذا هلی پر کالری
غذا هلی پر کالری

یک غذای پر کالری

مهم نیست که کالری از کجا آمده باشد؛ اما خوردن منظم کالری بیش از حد باعث افزایش وزن می شود. آجیل هایی که در حد اعتدال مصرف می شوند، مشکلی ایجاد نمی کنند؛ اما به خاطر داشته باشید که آنها یک غذای پر کالری هستند. از خوردن بیش از حد آنها خودداری کنید، زیرا به راحتی با مصرف مقداری آجیل، کالری زیادی دریافت خواهید کرد.

یک فنجان آجیل مخلوط، حاوی بیش از ۸۰۰ کالری است؛ بنابراین شما نباید بی وقفه آنها را مصرف کنید. به یک وعده ۱ اونسی استاندارد که تقریباً یک مشت است، پایبند باشید. یک وعده آجیل مخلوط و بو داده حاوی ۱۷۲ کالری و حدود ۱۵ گرم چربی است.

در صورتی که آجیل در حد اعتدال مصرف شود، میزان کالری سوزاندن ما را افزایش می دهد و نه تنها تمام کالری موجود در آجیل را جذب نمی کنیم، بلکه خوردن آجیل ممکن است میزان انرژی و چربی سوزاندن را نیز افزایش دهد. افزایش تعداد کالری سوزانده شده، می تواند به حفظ یا کاهش وزن کمک کند. محققان خاطرنشان کردند که محتوای کالری آجیل بسته به نوع آجیل ممکن است بین ۱۶ تا ۲۵ درصد بیش از حد، تخمین زده شود.

بهترین مغزیجات برای افزایش وزن

بهترین مغزیجات برای افزایش وزن در دسته ‌بندی‌ های متفاوت قرار می‌ گیرد. هر یک از مغزیجاتی که به افزایش وزن شما کمک می‌ کنند را باید از نظر میزان کالری ارزیابی کنید. پسته، خرید گردو، بادام و …. به عنوان مهمترین مغزیجاتی هستند که جهت افزایش وزن مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اگر شما می‌ خواهید از آجیل به عنوان یکی از خوراکی ‌های چاق کننده استفاده کنید می‌ توانید حجم زیادی از آجیل را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

قیمت آجیل مخلوط بسیار مناسب است، به همین دلیل شما می توانید حجم زیادی از این آجیل را برای استفاده روزانه بخرید.  در صورتی که مایل هستید از ویتامین‌ ها و آنتی اکسیدان‌ هایی که در مغزیجات وجود دارند استفاده کنید می‌ توانید حجم کمتری از آنها را در رژیم غذایی ‌تان قرار دهید. به طور کلی باید بدانید که آجیل سرشار از ویتامین، منابع عالی و … است. این مسئله موجب شده تا بیشتر افرادی که به سالم بودن رژیم غذایی خود اهمیت می‌ دهند از آجیل استفاده نمایند.

مهمترین دلایلی که آجیل چاق کننده نیست؟

آیا آجیل چاق کننده است؟
آیا آجیل چاق کننده است؟

به کنترل گرسنگی کمک می کند

با وجود اینکه آجیل یک غذای پرکالری است، ویژگی هایی دارد که باعث کنترل وزن می شود. آنها سرشار از پروتئین و فیبر هستند که هر دو به شما کمک می کنند احساس سیری کنید. بررسی داده های موجود نشان می دهد که آجیل توانایی قوی در کنترل اشتها دارد. بر اساس بررسی منتشر شده، وقتی که آجیل به ویژه بادام درختی و بادام زمینی به عنوان میان وعده مصرف می شود، اشتها را سرکوب می کند تا در طول روز کمتر غذا بخورید.

در واقع آجیل به ما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم و علاوه بر چربی، سرشار از پروتئین و فیبر است. بنابراین، به ما کمک می کند بعد از خوردن آنها احساس سیری کنیم، به این معنی که احتمالاً در وعده های بعدی کمتر غذا می خوریم. همچنین مطالعات اخیر نشان داده است که ارائه آجیل به افراد، در بهبود کیفیت کلی انواع غذاهایی که می خورند کمک می کند.

ممکن است به این دلیل باشد که آجیل جایگزین “غذاهای ناسالم” به عنوان میان وعده می شود. همچنین عمل جویدن آجیل برای شکستن آن‌ها به قطعات کوچک برای بلعیدن نیز با فعال کردن هورمون‌های روده که بر اشتها تأثیر می‌گذارند، به سیری کمک می‌کند.

آیا اجیل چاق کننده است
آیا اجیل چاق کننده است

خوردن مغزیجات از افزایش وزن جلوگیری می کند

مطالعات متعددی به دنبال رفع این تصور غلط بوده اند که آجیل باعث افزایش وزن می شود. بزرگترین مطالعه، که در جولای ۲۰۱۷ در مجله تغذیه اروپایی منتشر شد، محققان رابطه بین مصرف آجیل و افزایش وزن را در یک دوره پنج ساله ارزیابی کردند و نتایج نشان داد که مصرف آجیل از افزایش وزن جلوگیری می کند و خطر چاقی را کاهش می دهد.

افرادی که آجیل می خورند به طور کلی سبک زندگی سالم تری دارند

 ما نمی توانیم این ایده را رد کنیم که خوردن آجیل فقط نشانه ای از سبک زندگی سالم است. هنوز هیچ اثر منفی بعلت مصرف آجیل بر وزن بدن مشخص نشده‌است. این بدان معناست که اثرات مطلوب آجیل فقط نتیجه این نیست که آجیل خواران سبک زندگی سالم تری دارند، خود آجیل نیز در این امر نقش دارد.

به طور کلی، شواهد نشان می دهد که آجیل یک میان وعده سالم است که می تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را در اختیار ما قرار دهد. ما می‌توانیم با اطمینان ۳۰ گرم آجیل در روز را در یک رژیم غذایی سالم بگنجانیم، بدون اینکه نگران تأثیر آن‌ها بر افزایش وزن خود باشیم.

آیا آجیل موجب کاهش وزن می شود؟
آیا آجیل موجب کاهش وزن می شود؟

آیا آجیل باعث چاقی می شود ؟

بیشتر افرادی که می ‌خواهند رژیم غذایی سالم داشته باشند برایشان این پرسش به وجود می ‌آید که آیا آجیل چاق کننده است. در پاسخ به پرسش آیا آجیل باعث افزایش وزن می ‌شود باید بگوییم در صورت رعایت نکردن حد اعتدال بله آجیل شما را چاق می ‌کند. اگر می‌خواهید وزن مناسبی داشته باشید باید تمامی خوراکی‌ ها را در حد اعتدال استفاده کنید. متاسفانه امروزه بسیاری از افرادی که به آجیل علاقه دارند حجم زیادی از مغزیجات را استفاده می‌ کنند.

در صورتی که شما به بدن خود حجم زیادی از مغزیجات را برسانید با مشکل چاقی مواجه می شوید. در صورتی که نمی‌ خواهید وزن تان افزایش یابد بهتر است که انواع مغزیجات را در یک وعده غذایی استفاده نمایید.

شما در میان وعده می توانید از انواع آجیل در تعداد مناسب استفاده کنید تا چاق نشوید. پزشک تغذیه برای چاق نشدن میزان مناسب استفاده از آجیل را به شما توصیه می کند. انواع مغزیجات برای سلامتی شما مزیت زیادی دارند که باید آنها را به صورت ترکیبی استفاده نمایید.

دلایل بیشتر برای افزودن آجیل به رژیم غذایی

علاوه بر این، افزودن آجیل به رژیم غذایی شما می تواند طیف وسیعی از مزایای سلامتی دیگر را برای شما به ارمغان آورد. بنابراین، اجازه دهید ۵ دلیل دیگر برای اضافه کردن آجیل به رژیم غذایی روزانه خود در اختیار شما بگذاریم:

۱- بسیاری از آجیل ها حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول هستند که ممکن است از سلول های شما در برابر استرس اکسیداتیو یعنی پیری محافظت کند.

۲- آجیل منبع عالی فیبر رژیمی است که میکروبیوم روده را تغذیه می کند و تاثیر مثبتی بر سلامت دستگاه گوارش دارد.

۳- آجیل با سلامت قلب و عروق بهتر، مرتبط است.

۴- آجیل منبع خوبی از پروتئین گیاهی است.

۵- مصرف بیشتر آجیل با عملکرد شناختی بهتر در سالمندان مرتبط است.

سخن پاياني

حتی اگر نوع چربی موجود در آجیل برای ما مفید باشد، باز هم چربی و کالری بالایی دارند. اما این بدان معنا نیست که ما باید از آنها برای مدیریت وزن خود اجتناب کنیم.

مطالعاتی که عادات غذایی و وزن بدن افراد را در یک دوره طولانی بررسی کردند، نشان دادند افرادی که به طور منظم آجیل می خورند، در طول زمان نسبت به افرادی که این کار را نمیکنند، وزن کمتری اضافه می کنند.

آجیل ها نسبت به بسیاری از جایگزین های فرآوری شده گزینه سالم تری برای میان وعده هستند. بنابراین این میان وعده سالم و مغذی را از آجیل و خشکبار منوچهری خریداری کنید و از خواص چشمگیر آن بهره مند شوید.

سوالات متداول

آیا آجیل باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود؟

برخی از افراد معتقدند که آجیل باعث افزایش وزن می‌شود؛ در صورتی که بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد، حتی خوردن این میان وعده می‌تواند به کاهش وزن افراد نیز کمک کند.

آجیل های مناسب برای چاقی صورت کدامند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بعضی از مغزها مانند بادام زمینی، کره ی بادام هندی، بادام درختی، گردو، پسته و فندق در چاقی صورت بسیار موثر هستند.

چه مقدار آجیل در طول روز مصرف کنیم که چاقی و اضافه وزن پیدا نکنیم؟

هر روز ۳۰ گرم آجیل یعنی یک مشت کوچک، مصرف کنید تا نه تنها دچار اضافه وزن نشوید، بلکه در کنترل و مدیریت وزن به شما کمک کند.

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا