آجیل

آجیل خام بهتر است یا بو داده؟

آجیل خام بهتر است یا آجیل بو داده؟ این سوالی است که اکثر افراد در زمان خرید آجیل با آن رو برو می شوند. آجیل ها مخلوطی از خشکبار و دانه های لذیذ هستند که از ارزش غذایی بالایی برخوردارند. آجیل ها در بازار، انواع مختلفی دارند و در دسته بندی های متفاوتی مانند آجیل مشکل گشا، آجیل عید نوروز، چهار مغز، آجیل شور، آجیل شیرین و … قرار دارند و افراد بنا بر سلیقه و نیاز خود، آنها را خریداری می کنند. اما مهمترین نکته مشترک در تمام این دسته بندی ها، خام یا بوداده بودن آنها است؛ به این معنی که همه ی آجیل ها به دو صورت خام و بو داده در بازار موجود هستند.

آجیل شیرین بهتر است یا نمکی؟

اگر نمی‌ دانید آجیل خام بهتر است یا شور باید در مورد مزیت هر یک از آنها آگاهی بیشتری به دست آورید. در گذشته از انواع آجیل ‌ها به صورت خام استفاده می‌ کرده‌ اند. به مرور زمان که نمک و شکر وارد صنعت خشکبار گشتند، بسیاری از آجیل‌ های شور و شیرین وارد بازار شدند. مزه ‌دار کردن آجیل موجب شده که بسیاری از مشتریان آنها را بپسندند. با این وجود باید بگوییم که آجیل بو داده نشده توسط بیشتر پزشکان توصیه می ‌گردد.

اگر شما می‌ خواهید از آجیل برای درمان بیماری ‌های متفاوت و همچنین برای سلامتی بدن خود استفاده کنید پیشنهاد می‌ دهیم که آجیل بو داده نشده را بخرید. آجیل‌ هایی که بو داده نشده‌ اند خواص اولیه خود را از دست نمی ‌دهند و برای بدن مزیت ‌های بی‌ نظیری دارند.

آجیل خام بهتر است یا شور
آجیل خام بهتر است یا بو داده

در این مقاله قصد داریم درباره ی آجیل های بو داده، شیرین و تفاوت های آجیل شیرین و نمکی صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی انواع آجیل بوداده

آجیل های بو داده، همان آجیل های تفت داده شده در بازار هستند که بیشترین مخاطبین را به خود اختصاص داده اند. برخی از آجیل ها را میتوان هنگام تفت دادن، با زعفران، کچاپ، سرکه و …. طعم دار نمود و مزه ی متفاوتی را ایجاد کرد.

آجیل های بوداده یا همان آجیل های نمکی، مزه ای فوق العاده دارند و از خواص بی نظیری مانند آنتی اکسیدان، چربی های سالم، کربوهیدرات، مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، سلنیوم،قند، کلسیم، پروتئین ویتامین های گروه B و A,K,C برخوردار است که برای سلامتی جسم و ذهن ما بسیار حیاتی است.

آیا بو دادن آجیل خواص آن را از بین می برد؟
آیا بو دادن آجیل خواص آن را از بین می برد؟

مهمترین فواید آجیل بو داده

  • منبعی غنی از آنتی اکسیدان هستند که خاصیت ضد سرطانی دارند و با از بین بردن رادیکال های آزاد از تخریب سلولی جلوگیری می کند.
  • باعث تقویت ذهن شده و از استرس اکسیداتیو به مغز جلوگیری می کند.
  • با کاهش سطح گلوکز در خون موجب افزایش پاسخ به انسولین در بدن می شود.
  • موجب تقویت استخوان شده و از تحلیل و پوکی استخوان پیشگیری می کند.
  • موجب تقویت حافظه شده و از انزوال عقل و آلزایمر جلوگیری می کند.
  • انرژی لازم بدن را تامین کرده و به معده احساس سیری می دهد و منجر به کاهش وزن می شود.
  • بینایی را تقویت کرده از بیماریهای چشمی جلوگیری می کند.
  • عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد.
  • به علت دارا بودن ویتامین A وE  مشکلات عفونتی را از بین می برد.
  • به علت دارا بودن مقادیری فیبر، از یبوست جلوگیری می کند.
  • موجب درخشندگی و رفع ترک های پوست دست و پا می شود.
  • دارای امگا ۳ می باشد که برای رشد جنین بسیار مفید است.
  • به علت دارا بودن مقدار پروتئین بالا برای رشد و تشکیل بافت و عضلات جنین مفید است.

آجیل شیرین چیست؟

آجیل شیرین نیز از دیگر دسته های آجیل است که تمامی ترکیبات آن به صورت خام و بدون وجود هیچ افزاینده ای هستند. آجیل های شیرین به سبب خام بودن، همه ی ارزش غذایی خود را به صورت کامل حفظ کرده و گزینه ای مناسب برای افرادی است که فشارخون بالایی دارند و باید از آجیل های بو داده و نمکی بپرهیزند.

البته باید بدانید که آجیل شیرین نسبت به آجیل های بو داده از محبوبیت کمتری برخوردار است؛ شاید این به این دلیل است که همه ی اجزای این آجیل به دندان میچسبد و حس ناخوشایندی را در افراد ایجاد می کند. به هر حال از آجیل شیرین نسبت به آجیل بو داده، کمتر در مهمانی ها و اعیاد استفاده می کنند.

آجیل خام بهتر است یا آجیل بو داده
آجیل خام بهتر است یا آجیل بو داده

مهمترین فواید آجیل خام

  • سرشار از چربی های مفید ( چربی های تک اشباع و چند غیر اشباع) است و چربی های ناسالم بسیار اندکی دارد‌ و برای سلامت قلب بسیار مفید است.
  • آنتی اکسیدان موجود در آن باعث از بین رفتن کلسترول بد خون می شود.
  • منیزیم و پتاسیم موجود در آن به پاکسازی خون کمک کرده و از بروز آکنه و جوش جلوگیری می کنند.
  • این آجیل مخلوط به افرادی که مشکلات فشار خون دارند، کمک کرده و از سکته ی مغزی و قلبی پیشگیری می کند.
  • به رشد جسمی و ذهنی کودکان کمک کرده و حافظه ی آن‌ها را تقویت می کند.
  • قند فروکتوزی که در آن وجود دارد به معده را سیر کرده و اشتهای کاذب را از بین می برد و منجر به کاهش وزن می شود.
  • به بهبود دیابت نوع ۲ کمک می کند.
  • آهن موجود در آن از کم خونی را از بین می برد.
  • به دلیل دارا بودن ویتامین های سری B موجب تقویت و رشد مو شده و از پیری پوست جلوگیری می کنند.
  • استخوان ها را تقویت کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
تفاوت آجیل خام و نمکی؟
تفاوت آجیل خام و نمکی؟

تفاوت آجیل خام و آجیل بو داده چیست؟

آجیل های شیرین(خام) و آجیل های بو داده، هر دو دارای خواص بی نظیری هستند که برای سلامت جسم و ذهن افراد مفید هستند؛ اما علاوه بر خاصیت، مضراتی هم دارند که افراد باید بنا بر شرایط جسمانی خود، مصرف یکی از آنها را انتخاب کند. در ادامه برای کمک به فهمیدن اینکه کدام یک از این آجیل ها برای شما مناسب تر است، تفاوت ها و برتری های آن ها را نسبت به یکدیگر، برای شما شرح خواهیم داد.

  • آجیل خام سدیم کمتری دارد؛ اما آجیل بو داده از سدیم بالایی برخوردار است.
  • آجیل خام حاوی رادیکال های آزاد مضر کمتری است؛ اما
  • آجیل بو داده، خطر اکسیداسیون و قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد را در طول ذخیره سازی افزایش می دهند.
  • آجیل خام حاوی کالری کمتر و محتوای چربی کمتر در هر گرم است؛ اما آجیل بو داده حاوی مقداری تجمع چربی ترانس است.
  • آجیل خام، مواد مغذی طبیعی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین E بیشتری در خود حفظ می کنند؛ اما در آجیل بو داده، احتمال از بین رفتن ویتامین E و آنتی اکسیدان ها وجود دارد.
  • آجیل بو داده طعم و مزه بهبود یافته و بافت ترد تری دارد؛ در حالی که آجیل خام از عطرو طعم کمتر و بافت سفت تری برخوردار است.
  • آجیل بو داده، خطر قرار گرفتن در معرض باکتری های مضر مانند سالمونلا و E. coli را کاهش می دهند؛ اما برخی از آجیل خام در معرض این خطر قرار دارند.
  • آجیل بو داده هضم راحت تری دارد؛ در حالی که آجیل خام حاوی ترکیبات طبیعی است که قابلیت هضم آنها را کاهش می دهد و به طور بالقوه باعث نفخ و ناراحتی معده می شود.
  • آجیل بو داده هنگامی که با حرارت خشک برشته می شوند، محتوای آب خود را از دست می دهند و محتوای چربی آنها افزایش می یابد؛ اما آجیل خام از چربی کمتری برخوردار است.

ترکیبات آجیل شیرین و بو داده چیست؟

ترکیبات آجیل شیرین در همه ی فروشگاه ها و مراکز خرید خشکبار با یکدیگر متفاوت است و بسته به سلیقه ی فروشنده انتخاب و دسته بندی می شود. در ترکیب آجیل شیرین از مغز گردو خام (ایرانی یا خارجی)، مغز بادام هندی خام، مغز بادام درختی خام، مغز پسته خام، مغز فندق خام، مویز دستچین، کشمش سبز، انجیر پرک، برگ زردآلو و خرید توت خشک استفاده می شود که بسته به سلیقه ی فروشنده، برخی از آنها در ترکیب حذف یا اضافه می شوند.

ترکیبات آجیل بوداده شامل اکثر دانه های خوشمزه می شود که در دسته بندی های مختلف قرار می گیرند. تقریبا بیشتر انواع آجیل، خاصیت تفت خوردن و بو داده شدن دارند و با این کار طعم و عطر مطلوب تری پیدا می کنند. ترکیبات آجیل بو داده شامل مغز فندق بوداده، پسته، مغز بادام هندی، بادام زمینی، مغز بادام درختی و انواع تخمه هستند که مورد پسند اکثر مردم می باشند.

آیا با بو داده شدن آجیل فواید و خواص آن از بین می رود ؟

برای بسیاری از افراد این پرسش به وجود می ‌آید که آیا با بو داده شدن آجیل، فواید و خواص آن از بین می‌ رود. در پاسخ باید بگوییم که خواص اصلی آجیل‌ های بو داده شده حفظ می ‌گردد ولی خواص کلی آجیل‌ های بو داده شده از بین خواهد رفت.

بسیاری از افرادی که به بیماری ‌های متفاوت مبتلا هستند باید از انواع خوراکی‌ هایی که سالم و مقوی می ‌باشند استفاده کنند. آجیل ‌های خام به عنوان خوراکی‌ های سالم و مقوی معرفی می‌ گردند. بر همین اساس باید بگوییم که خواص و مزیت ‌های آجیل ‌های خام بسیار بیشتر از مدل‌ های بو داده شده است. انواع آجیل‌ هایی که بو داده شده‌ اند در طعم متفاوت به فروش می‌ رسند.

 بسیاری از افراد به طعم آجیل‌ های بو داده شده علاقه زیادی دارند. با اینکه آجیل‌ های بو داده شده خوشمزه هستند ولی خواص آجیل خام را ندارند. جهت خرید انواع آجیل بو داده نشده باید در مورد مزیت ‌ها و خواص هر یک از آنها آگاهی بیشتری به دست آورید. این مسئله که بدانید انواع آجیل چه خواصی دارند و برای درمان چه بیماری‌ هایی مناسب هستند بسیار مهم است. مصرف آجیل بو داده نشده در حد اعتدال اهمیت زیادی دارد.

آجیل شیرین چیست؟
آجیل شیرین چیست؟

آجیل خام بهتر است یا آجیل بو داده ؟

 هر کدام از این آجیل ها، علاوه بر خاصیت هایی که دارند، دارای مضراتی هم هستند که بنا بر شرایط جسمی خود باید تصمیم به خوردن یکی از آنها بگیرید. برای مثال، اگر شما دچار فشار خون بالا هستید، بهتر است که از آجیل خام استفاده کنید؛ زیرا آجیل تفت داده شده دارای افزودنی هایی از قبیل نمک بوده که فشار خون شما را تحریک می کند.

یا اگر سیستم گوارش ضعیفی دارید، بهتر است تا از آجیل بو داده استفاده کنید، زیرا بافت نرم تر و ترد تری دارد و هضم آن برای معده راحت تر است.

اما اگر فردی با شرایط جسمی نرمال هستید، بهتر است که آجیل را به صورت خام مصرف کنید؛ زیرا تمام خواص مفید خود را حفظ کرده و از چربی کمتری برخوردار است.

همچنین بهتر است که آجیل های شیرین و بو داده را به صورت تازه و مرغوب تهیه کنید تا ضامن سلامتی شما باشد. ما در فروشگاه اینترنتی آجیل منوچهری با تامین و عرضه ی بهترین ارقام آجیل بوداده و شیرین، تمامی نیازهای شما را برطرف کرده و محصول منتخب شما را با بهترین کیفیت در بسته بندی های بهداشتی به شما ارائه خواهیم کرد.

آجیل خام مقوی تر است یا شور شده

میزان پروتئین‌ ها و ویتامین‌ هایی که درون آجیل خام وجود دارد نسبت به نمونه‌ های شور شده بیشتر است. برای بسیاری از افراد این پرسش به وجود می ‌آید که آجیل خام مقوی‌ تر است یا شور شده. در پاسخ باید بگوییم که آجیل‌ های خام مقوی ‌تر از مدل‌ های شور شده هستند. آجیل ‌هایی که شور شده ‌اند باید تفت ببینند و به همین دلیل خواص خود را از دست می‌ دهند.

آجیل ‌های شور شده خوشمزه می‌ باشند و برای افراد زیادی به عنوان بهترین خوراکی شناخته می‌ شوند. البته بسیاری از افرادی که به سلامتی خوراکی توجه زیادی دارند تنها آجیل ‌های بوداده نشده و خام را خریداری می‌ کنند. آجیل ‌های خام نسبت به آجیل‌ هایی که شور شده هستند طرفداران بیشتری دارند.

سوالات متداول

● آیا تفت دادن آجیل تاثیری بر خواص آن دارد؟

بله. در بسیاری از موارد موجب از بین رفتن ویتامینE و برخی از آنتی اکسیدان ها می شود.

● چگونه آجیل ها را بو داده می کنند؟

به دو روش. اول برشته کردن خشک است که بدون روغن و در فر یا ماهیتابه انجام می شود. دوم تفت با روغن است که در فر یا ماهیتابه با استفاده از روغن انجام می شود.

● برخی از تغییرات آجیل بوداده چیست؟

رنگ و بوی آنها تغییر می کند، ترد تر می شوند، رطوبت آنها کاهش می یابد و چربی بیشتری پیدا می کنند.

نوشته های مشابه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا